Keskitytään liikaa pelkkään räiskintään ja machoiluun.

5.10.2008 11:19

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Blade II
Valmistusvuosi:2002

Sarjakuvasankari Blade saa nimikkoleffansa jatko-osan, joka ei tosin tee oikeutta itse hahmolle. Ensimmäisestä elokuvasta onnistuttiin tekemään vielä tarpeeksi tummanpuhuva ja synkkä, mutta kakkososassa keskitytään jo liikaa pelkkään räiskintään ja machoiluun.

Blade 2:ssa puolivampyyri Blade (Wesley Snipes) joutuu yhdistämään voimansa verenimijäyhdyskunnan kanssa, taistellakseen geenimanipuloitua Nomakia (Luke Goss) ja hänen tartuttamiaan vampyyreja vastaan.

Juoni on mielenkiintoinen ja toimii tällaisessa pilke silmäkulmassa tehdyssä vampyyrileffassa juuri täydellisesti. Tuttuun tyyliin pieniä vitsejä on dialogiin ripoteltu piristämään kokonaisuutta ja jotkut näistä oikeasti jopa naurattavatkin.

Kaikesta voi huomata myös Bladen saapuneen 2000-luvulle, sillä osa tappeluista on toteutettu suoraan tietokoneella ja ne näyttävät todella naurettavilta pilaten uskottavuutta räikeästi. Wesley Snipesin esittämä Blade ei ole enään toisessa elokuvassaan yhtä uskottava ja mystinen kuin ensimmäisessä, vaan taistelua pahaa vastaan vain jatketaan. Tällä tarkoitan siis sitä, että päähenkilöön olisi voitu syventyä toisessa osassa hieman tarkemminkin, mutta näin kuvattuna Blade jää katsojasta liian etäiseksi, kun taas ”uusipaha” Nomak kerää kohtalollaan ja asenteellaan jopa katsojan sympatiapisteitä. Jossakin mentiin siis metsään.

Blade 2 on katsottava toimintaelokuva, mutta ensimmäisen osan tasolle se ei millään pysty kapuamaan. Perus kolmen tähden pläjäys, jonka voi huoletta kerran katsastaa.

Arvosteltu: 05.10.2008