Keskipisteenä loistava Klaus Kinski.

2.1.2006 17:25

Arvioitu elokuva

Ohjaajat:
Käsikirjoittajat:
Alkuperäinen nimi:Aguirre, der Zorn Gottes
Valmistusvuosi:1972
Pituus:91 min

1500-luvulla Amazonissa espanjalaisten valloitusretkillä kulkuvaikeuksien takia Gonzalo Pizarro lähettää pienen joukon omistaan jatkamaan matkaa. Don Pedro de Ursua (Ruy Guerra) johtaa joukkoa, mutta mukana on myös juonitteleva Don Lope de Aguirre (Klaus Kinski). Riesana ovat lisäksi vihamieliset intiaanit. Joukko aloittaa uskomattoman matkan läpi Perun sademetsien ja Amazonin jokisuistojen.

Tositapahtumiinkin perustuva Aguirre, der Zorn Gottes oli saksalaisten ohjaaja Werner Herzogin ja näyttelijä Klaus Kinskin ensimmäinen yhteinen elokuva. Heidän ensimmäinen aikaansaannoksensa onkin onnistunut loistavasti huolimatta lukuisista ongelmista ja vaikeuksista, joita he elokuvaa tehdessä kohtasivat. Niitä heillä olikin paljon: Elokuva nimittäin kuvattiin oikeasti Perun sademetsissä, eikä se helpottanut ollenkaan tekijäryhmän oloa. Riesana oli myös arvaamattomasti raivokohtauksia saava Kinski, jonka raivopuuskat olivat kohtalokkaita. Hänen sanotaan raivoissaan ampuneen kuvaustauon aikana statistien telttaan kolme kertaa. Erään kohtauksen aikana hän iski erästä näyttelijää miekallaan päähän. Miehellä oli kypärä, joka pelasti hänen henkensä, mutta Kinskin miekka jätti nuppiin muistoksi arven.

Elokuva on tehty erittäin pienellä budjetilla, mutta uskomattoman hyvin. Voi vain ihmetellä miten Herzog on noissa olosuhteissa, surkealla budjetilla ja räjähtävän Kinskin raivotessa, onnistunut luomaan yhden kaikkien aikojen hienoimmista elokuvista. Herzogin tunnollinen ohjaus on paikoin hellää ja paikoin myös ankaraa, mutta hänen luomansa tunnelma on niin kaunis, että elokuvan upeat maisemat tuntuvat aivan todellisilta. Kuvalaatukaan ei onnistu pilaamaan tuota uskomatonta tunnelmaa, johon Herzogin hovisäveltäjä Popol Vuhin kauniit ja eksoottiset taustamusiikit leijailevat mukaan ja luovat yhdessä sen julman, mutta kauniin maailman, jonka keskipisteenä loistava Klaus Kinski on.

Näyttelijöiden työ on loistavaa kaikilta, mutta Kinski nousee yli muiden mielipuolisella ja agressiivisella karismallaan. Herzog on oivaltanut ujuttaa elokuvaan Kinskin todellista mielipuolista luonnettaan sekä mestarillisita näyttelyään, joka tekeekin Kinskin roolisuorituksesta todella taiteellisen. Klaus Kinski kuuluukin harvoihin näyttelijöihin, jotka tekevät näyttelystä taidetta. Jumalan viha-nimike sopii täydellisesti Kinskille sillä se kuvastaa hänen roolihahmonsa lisäksi häntä itseään täydellisesti. Werner Herzog tunnetaan ohjaajana, joka teki yhteistyötä impulsiivisen ja egomaanisen näyttelijän Klaus Kinskin kanssa toistamiseen. Kinski oli tunnetusti erittäin temperamenttinen ja vaativa, eikä kukaan ohjaaja tehnyt hänen kanssaan yhtä paljon elokuvia kuin Herzog. Silkasta yhteensattumasta Herzog joutui lapsena saman katon alle nuoren ja raivokkaan Kinskin kanssa. Herzog oli nähnyt, kuinka Kinski oli raivokohtauksessaan hajottanut käytännössä koko asunnon ja toisin kuin muut ohjaajat Herzog tiesi mihin oli ryhtymässä, kun tarjosi Kinskille Aguirren roolia. Vaikka Kinskillä ja Herzogilla oli lukuisia riitoja heidän tehdessään elokuvia, on tuo mestarikaksikko aikaansaannut yhdessä todella hedelmällisen upeita ja kauniita taideteoksia. Heidän molempien hulluutensa ja nerokkuutensa loi jotain aivan uskomatonta elokuvien historiaan. Aguirre, der Zorn Gottes on taiteen syvimpiä olemuksia elokuvien historiassa ja se on tarkoitettu niille katsojille, jotka arvostavat elokuvaa taidelajina.

nimimerkki: Mr. Sixpack

Arvosteltu: 02.01.2006

Lisää luettavaa