29.4.2008 20:52

Alkuperäinen nimi:Lords of Dogtown
Valmistusvuosi:2005

Lords of Dogtown on elokuva skeittareista, jotka aloittivat uransa oman kotikylänsä kaduilta ja muuttivat skeittauksen maailman lopullisesti. Elokuva seuraa surffaavien poikien elämää, jotka perustavat oman skeittijoukkueen, Zephyrin. Monien kisojen ja koettelemusten jälkeen heistä tulee skeittauksen ykkösnimiä. Laakerit rullaavat ja rokki soi.

Elokuva perustuu tositarinaan legendaarisista Z-Boyseista, jotka tekivät skeittauksesta jotain aivan uutta. Tarina seuraa suurimmaksi osakseen muutamaa Zephyr-tiimin poikaa, kuten Tony Alvaa ja Stacy Peraltaa. Kun heidän maineensa kasvaa, alkavat rahadiilit ja hienot autot houkutella, jolloin tiimi alkaa vähitellen hajota, ja kilpailua syntyy aluksi kuin veljeksiä olleille Zephyriläisille. Tarina on hienosti tehty ja skeittausta on mahdutettu mukaan mukavasti.

Näyttelynsä puolesta kaikki onnistuvat rooleissaan erinomaisesti aitoina skeittareina. Tarkkaavaisena voit myös bongata itse Tony Hawkin yhdessä kohdassa. Kameratyöskentely on myös upeaa. Luvassa on huimia kamera-ajoja skeittaajien perässä ja myös välillä dokumentaarisen vivahduksen saavaa kuvausta. Pääasia elokuvassa on kuitenkin uskomattoman hienolta näyttävä skeittaus. Pojat skeittaavat uima-altaissa, kaduilla, kisoissa, ihan missä vaan! Heti ensimmäisistä skeittihetkistä lähtien tekisi mieli rynnätä pihalle skeittaamaan. Elokuva jättää loputtuaan hyvän olon tunteen ja sen jälkeen ajattelee, että pitäisikö ruveta skeittariksi. Kerrassaan mahtava elokuva, jota voi suositella skeittaamisesta pitäville ja toki muillekin, joita aihe vähänkin kiinnostaa.

Arvosteltu: 29.04.2008