Kerran katsoo ja sitten unohtaa.

22.4.2006 22:46

Alkuperäinen nimi:Catch Me If You Can
Valmistusvuosi:2002

Spielberg vie katsojansa 1960-luvulle elokuvassaan Ota kiinni jos saat. Tom Hanksin esittämä FBI-agentti Carl Hanratty jahtaa Leonardo DiCaprion tulkitsemaa huijaria Frank Abagnale junioria.

Pläjäys yrittää olla syvällinen, mutta ei lopulta pysty siihen. Meininki on ihan viihdyttävää ja välillä jopa hauskaakin, mutta mitään erikoista mestariohjaajaksi tituulerattu Spielberg ei ole saanut aikaan. Mikään paras ohjaaja Spielberg ei mielestäni ole, mutta kyllä hän ohjauksen taitaa siinä määrin, että elokuvallisesti leffassa ei ole mitään vikaa. Vauhtiin filmi pääsee kuitenkin vasta viimeisten minuuttien aikana ja muutenkin meininki on koko ajan hieman vaisulta tuntuvaa. Koko ajan kuljetaan viihdyttävyyden ja tylsyyden rajamailla.

DiCaprion hahmo on ainut, joka on saanut tarpeeksi syvennystä. Hyvinhän hän hommansa hoitaa, niin kuin yleensäkin. Myös yleensä ärsyttävä Tom Hanks saa aikaa hyvän roolin, vaikka ei minkään massasta erottuvan. Tuiman ilmeen omaava Christopher Walken sopii Frankin isän rooliin kuin nenä päähän.

Kerran katsoo ja sitten unohtaa. Noin 135 minuuttia menevät tämän parissa nopeasti, mutta elokuvan jälkeen on tyhjä olo.

Arvosteltu: 22.04.2006