Käytä rahasi mielummin Vares-ateriaan.

12.1.2015 03:02

Alkuperäinen nimi:Vares - Sheriffi
Valmistusvuosi:2015

En suosittele jos yhtään enemmän leffojen katsomista harrastat.

Yleensä en hirveästi suomalaisia elokuvia katsele mutta ajattelin käydä katsomassa tämän kun niin paljon on mainostettu. Menin elokuvaan kaltaiseni leffafriikki tyttöystäväni kanssa joululahjaksi saamillani lahjakorteilla maksaen ja odotukseni olivat korkealla. Olihan tämä elokuva juuri edellisenä päivänä tullut ja Vares kirjat joita olen muutamia lukenut olivat ihan hyviä.

Elokuvan alkaessa oli vielä ihan hyvät fiilis että saattaa ollakin ihan katsottava leffa tulossa. No nämä odotukset murskaantuivat nopeasti kun parikymmentä minuuttia olin leffaa katsonut.

Päähenkilö oli mielestäni hyvin näytelty ja näyttelijä sopi hyvin rooliin (siitä yksi tähti). Kaikki muut hahmot sen sijaan olivat kuin suoraan joltain lukion elokuvakurssin tunnilta. Tuntui siltä kuin olisin jokaisen hahmon nähnyt jo aiemmin lukuisissa elokuvissa (lue: kliseisiä). Monet hahmot puhuivat tökerösti ja luonnottomasti. Myös se että elokuvan hahmot olivat Suomalaisia ja että tapahtumat sijoittuivat Suomeen laski uskottavuutta. Myös aina kun uusi hahmo esiteltiin tuli vanhaa länkkäriä muistuttava kohtaus missä oli silhuetti hahmosta, hahmon nimi ja sitaatti. Se tuntui niin väkisin tehdyltä eikä sopinut elokuvan tyyliin ollenkaan.

Juoni oli myös erittäin huono. En ollut uskoa silmiäni kun tuntui siltä että joka-ikinen kohtaus oli suurimpia elokuva kliseitä jokainen.
Musta auto tulee tyhjästä ja rupeaa jahtaamaan ja ampumaan: check
Moottoripyöräilevä kovis nainen: check
Rikas sikaria polttava kusipää: check
Pahis kertoo lopussa suunnitelmansa hyviksille kohtaus: check
Listaa voisin jatkaa loputtomiin.
Elokuvassa oli myös niin paljon ”oikeassa paikassa oikeaan aikaan” tilanteita että se ei ollut enää edes hauskaa.

Alle viikko sitten kävin katsomassa kyseisen leffan enkä oikeastaan muista siitä melkein mitään paitsi pettymyksen tunteet ja mietiskelyn että lähteäkö pois teatterista kesken vai ei. Leffa ei siis todellakaan imaissut ollenkaan mukaansa vaan olin kokoajan todella tietoinen että katson vain näyttelyä ruudulta. Se ei myös herättänyt minkäänlaista keskustelua. Leffan jälkeen tyttöystävän kanssa vaan todettiin että ”olipas huono elokuva, toivottavasti ei ole muut suomalaiset elokuvat tätä luokkaa”

Seuraavana päivänä en edes muistanut että olen kyseisen leffan käynyt katsomassa, Hesburgerissa myytiin Vares-ateriaa ja kysyin kaverilta että onkohan toi Vares-leffa minkälainen johon kaveri vastasi että enkös mä just eilen sen käynyt kattomassa? Vähän aikaa mietin ja siihen ”ainii joo en suosittele mutta vois kyllä tota ateriaa kokeilla”. Siinä sitten Vares-ateriaa syödessä nauratti kun mietin että se ateria on halvempi kuin leffa lippu, mutta silti se jää paremmin mieleen ja nautinto kestää pidempään kuin itse elokuva. Onneksi mulla oli teatteriin lahjakortti ja sain käyttää omat rahat vaikka juuri siihen ateriaan.

Arvosteltu: 12.01.2015