Kaunotar ja Hirviö.

19.3.2017 15:31

Disneyn vuoden 1991 klassikkoanimaatio Kaunotar ja Hirviö sai nyt uudelleentulkinnan. Nyt kovassa nousussa on Disneyn uudelleentulkinnat omista klassikkoanimaatioistaan oikeilla näyttelijöillä. Tällä kertaa vuorossa oli siis Kaunotar ja Hirviö, joka on tietenkin yksi Disneyn tunnetuimmista ja rakastetuimmista animaatioista.

Elokuva onkin tehty todella uskollisesti alkuperäistä mukaillen ja on tarinaltaan lähes identtinen. Toki tässä versiossa on muutamia lisäkohtauksia ja lauluja. Kyllä lisää lauluja ja onhan alkuperäinen elokuva Disneyn eniten lauluja sisältävien elokuvien joukossa. Eli kyseessä on musikaali, mikä ei täysin käy selväksi elokuvan mainoskampanjasta. Toki trailerit ja muut antavat ymmärtää että elokuvassa on ainakin pari tunnetuinta laulua alkuperäisestä elokuvasta, mutta niitä onkin paljon paljon enemmän. Itselleni ainakin tuli yllätyksenä miten paljon elokuvassa lauletaan. Toki se ei yhtään haitannut vaan pikemminkin päinvastoin, se teki elokuvasta paremman ja on näin ollen lähempänä alkuperäistä.

No onko elokuva sitten liian samanlainen kuin Disneyn vuoden 1991 versio vai onko tässä jotain uutta? Kyllä ja kyllä, eli elokuvassa on muutamia uusia tarinaa ja hahmoja syventäviä kohtauksia, mutta on silti lähes identtinen alkuperäisen kanssa. Se tietenkin onkin tarkoitus, sillä näin alkuperäisen elokuvan fanit haluavat nähdä tämän ja ne jotka eivät ole vielä sitä nähneet saavat nyt tilaisuuden päästä nauttimaan tarinasta joka on yhtä vanha kuin aika. Tuo tunnettu lause pitää myös hyvin paikkaansa, sillä Kaunotar ja Hirviö tarina on vuosisatoja vanha. Sen tunnetuimman version kirjoitti Jeanne-Marie Leprince de Beaumont 1700-luvulla, johon sekä tämä että Disneyn alkuperäinen versio perustuvat. Mutta Kaunotar ja Hirviö tarinoita on jo paljon aikaisemmalta ajalta.

Elokuva on täynnä tunnettuja näyttelijöitä joihin kuuluu mm. Emma Watson (Belle), Dan Stevens (Hirviö), Luke Evans (Gaston), Josh Gad (LeFou), Kevin Kline (Maurice), Ewan McGregor (Lumière), Ian McKellen (Cogsworth), Emma Thompson (Mrs. Potts) ja Stanley Tucci (Maestro). Emma Watson on todella hyvä Belle ja Dan Stevens tekee myös hyvää työtä Hirviönä. Myös muut roolit on todella hyvin roolitettu ja kaikki näyttelijät sopivat rooleihinsa loistavasti. Kaikki osaavat myös laulaa todella hyvin, mikä on tietenkin tarpeen sillä muuten elokuva voisi olla todella huono. Sillä mitä olisi musikaali hyvillä näyttelijöillä, jotka kuitenkaan eivät osaisi laulaa? Näin ei kuitenkaan onneksi ole ja kaikki suoriutuvat todella hyvin.

Mukana on tietenkin kaikki tutut ja suuret Kaunotar ja Hirviö kappaleet uusilla esittäjillä. Ja olikin hienoa nähdä/kuulla miten hyvin mm. Emma Watson, Dan Stevens ja Emma Thompson laulavat. Myös Luke Evans ja Josh Gad ovat hyviä laulamaan ja tietenkin Ewan McGregor, mutta hänen laulu taitoaan on päästykin jo ihailemaan elokuvassa Moulin Rouge (2001).

Yllättäen elokuvasta on myös dubattu versio, jotta perheen nuorimmatkin pääsevät siitä nauttimaan. Itse luonnollisesti haluan aina nähdä alkuperäisen version, mutta onhan se mukavaa käydä katsomassa dubattuna vaikka lapsien kanssa jotka eivät vielä osaa kunnolla lukea. Joten sinänsä ihan ymmärrettävä veto Disneyltä, joiden kaikki tarinat ovat myös tarkoitettu lapsille. Ei sillä etteivätkö ne myös olisi aikuisille. Disneyn elokuvathan ovatkin tunnetusti juuri koko perheen elokuvia.

Tarina on lähes identtinen alkuperäisen Disneyn version kanssa, joten jos et sitä ole nähnyt niin häpeä ja katso se heti (tai sitten tämä versio). Mainitaan nyt kuitenkin sen verran, että elokuvassa nuori julma ja itserakas prinssi saa kammottavan kirouksen ja muuttuu Hirviöksi. Kirouksen voi vain rikkoa aito molemmin puoleinen rakkaus, mutta koska Hirviö on jo elänyt vuosia piilossa maailmalta, on se lähes epätodennäköistä. Kunnes nuori Belle saapuu Hirviön linnaan ja siitä alkaa yksi tunnetuimmista tarinoista.

Elokuva on myös ottanut vaikutteita muista tunnetuista elokuvista ja viittauksia voi nähdä mm. Taru Sormusten Herrasta ja Sound of Music elokuvista. Enkä tarkoita Sormusten Herralla pelkästään sitä, että äänenä on Ian McKellen (Gandalf, Taru Sormusten Herrasta elokuvissa), vaan elokuvan alussa on kohtaus joka muistuttaa ensimmäistä Sormus elokuvaa ja sen alkua. Toki elokuvassa on vivahteita muista Disneyn elokuvista, mutta niin oli myös alkuperäisessä.

Elokuvasta on myös 3D versio, mutta itse kävin katsomassa normaalin 2D version. Osittain koska 3D ei elokuviin tuo juuri mitään lisää ja osittain siksi että 3D näytös oli täynnä. Toki myös näytös jossa itse olin oli lähes täynnä ja uskonkin että kyseessä on suuri hitti ja elokuva varmasti rikkoo ennätyksiä. Kyseessä on varmasti yksi vuoden kovimpia kassamagneetteja.

Kokonaisuutena vaikka elokuvassa onkin paljon samaa kuin alkuperäisessä niin silti se on riittävän hyvä, jotta se ei haittaa. Elokuva on tehty todella hyvin ja näyttävästi kuten muutkin Disneyn uudelleentulkinta elokuvat. Beauty and the Beast onkin ehdottomasti paras Disneyn uudelleentulkinta. Ei pelkästään tarinan, vaan näyttelijöiden ja niiden laulujen ansiosta. Ja varsinkin Emman ansiosta, sillä hän on aivan mahtava Belle. Emman Belle on kaunotar, joka on rohkea ja peloton ja tyrmää myös kauneudellaan ja tietämyksellään. Todella loistava tulkinta hahmosta.

Itse uskallan ehkä jopa sanoa, että tämä on parempi versio kuin alkuperäinen Disneyn elokuva. Toivottavasti myös seuraavista uudelleentulkinnoista tulee yhtä hyviä. Tulossahan on ainakin mm. Aladdin, Leijonakuningas, Dumbo, Pinokkio ja Mulan elokuvien uudelleentulkinnat.

Céline Dion joka teki, laulun alkuperäiseen elokuvaan teki tähän elokuvaan uuden laulun. Sekä Ariana Grande ja John Legend tekivät oman tulkinnan Beauty and the Beast kappaleesta (jonka siis alun perin teki juuri Céline Dion yhdessä Peabo Brysonin kanssa). Eli elokuvan soundtrackillä kuullaan kolme versiota tuosta laulusta kun mukana on kaksi versiota elokuvasta ja Granden ja Legendin versio.

Suosittelen elokuvaa ehdottomasti kaikille, varsinkin jos pidit alkuperäisestä. Sekä niille jotka pitävät Disneyn elokuvista, musikaaleista tai muuten vaan tämän tyylisistä elokuvista. Ennen kaikkea kyseessä on siis rakkaus tarina ja musikaali elokuva. Joku voi toki vierastaa sen tyyppisiä elokuvia, mutta kannattaa silti rohkeasti käydä katsomassa. Jos ei muuten niin tekemällä joku muu onnelliseksi (tyttöystävä/vaimo, lapset jne.). Aivan loistava elokuva ja sopii kaiken ikäisille, mutta saattaa olla hieman jännittävä perheen aivan pienimmille. Silti suosittelen kaikille.

Arvosteltu: 19.03.2017