Katsomisen arvoinen.

9.12.2008 12:44

Alkuperäinen nimi:Match Point
Valmistusvuosi:2005

Kokenut ohjaaja ja näyttelijä Woody Allen on pikkuhiljaa jättänyt näyttelemisen ja keskittynyt vain käsikirjoittamiseen ja ohjaamiseen. Match Pointissa Woodya ei ruudulla näy, mutta elokuvan juoni ja juonenkäänteet ovat tuttua Woodya.

Match Point on elokuva pettämisestä ja salaisuuksista. Elokuva ei todellakaan ole mikään romanttinen komedia, niinkuin saattaisi luulla, vaan pesunkestävä draama. Jännityselementtejä elokuvassa on myös hiukan, mutta ei tarpeeksi että Match Pointin voisi luokitella jännitys-genreen. Elokuva kertoo ex-tennispelaajasta ja nykyisestä valmentajasta Chris Wiltonista (Rhys Meyers), joka rakastuu rikkaan perheen tyttäreen. He menevät naimisiin, mutta jonkin ajan päästä Chris kuitenkin rakastuu vaimonsa veljen puolisoon (Scarlett Johansson). Kysymys kuuluu, että onko Chris valmis luopumaan hyvästä elämäntasosta rikkaan perheen tyttären kanssa?

Match Point ei ole ahdistava eikä jännittävä elokuva. Aika kuitenkin kuluu siivillä sitä katsellessa, sillä elokuva ei mielestäni ollut todellakaan tylsä. Woody on tehnyt taas hyvän työn elokuvan kanssa, ja näyttelijätkin tekevät hyvää työtä, etenkin Woodyn luottonäyttelijäksi noussut Scarlett Johansson. Woody ja Scarlett nähtiin Match Pointin jälkeen yhdessä elokuvassa Scoop (2006).

Jonathan Rhys Meyers on ruudulla todella paljon, ja hän selviytyy urakasta kiitettävästi. Mielestäni hänen esittämään hahmoon samastui, ja hahmon tunteet ja ajatukset tulivat hyvin esille näyttelijän toimesta. Scarlett tekee myös hyvää työtä, ja Chrisin vaimoa tulkitsee Emily Mortimer, myöskin hyvin.

Match Point on elokuva, josta kaikki evät varmasti pidä. Joidenkin mielestä elokuvassa on liian hidas tempo, ja että se on tappavan tylsä. Minä olen kuitenkin eri mieltä. Vaikka Match Point ei olekkaan Woodyn paras teos, on se silti katsomisen arvoinen. Elokuvaan täytyy kuitenkin keskittyä, muuten saattaa menettää tärkeitä tärkeämpiäkin juonenkäänteitä.

Arvosteltu: 09.12.2008