11.12.2009 21:58

Alkuperäinen nimi:Star Wars
Valmistusvuosi:1977

Taisin olla kuusi tai seitsemän vuotta vanha kun näin Star Warsit ensimmäistä kertaa, ja jessus miten tähän pikkutyttöön kolahti! Oli pakko nähdä uudestaan ja uudestaan tämä mestarillinen avaruusseikkailu, joka koukutti ensihetkestä lähtien eikä antanut mielenrauhaa ennen kuin kaikki elokuvat oli kulutettu loppuun. Olin sellainen fani että aikuiset ihmettelivät miten tyttö voi fanittaa ”poikien elokuvia” niin kovasti. Muutaman vuoden tauko tuli ja Star Warsit vaipuivat unholaan, mutta jestas mikä katseluelämys oli, kun nyt vuosien päästä jälleen katsoin.

Star Wars on varmasti tunnetuimpia sci-fi seikkailuja mitä on koskaan tehty, tai tullaan tekemäänkään. Ohjaaja ja käsikirjoittaja George Lucas teki uskomattoman työn tämän elokuvan luomisessa: ongelmina oli mm. että rahoittajaa ei millään meinannut löytyä. Katselin Star Wars -dokumenttia, jossa kerrottiin elokuvan tekemisestä. Lucas kertoi kärsineensä kovasta stressistä elokuvan olessa kaksi viikkoa kuvausaikataulusta myöhässä ja kuvaukset meinattiin jäädyttää kokonaan rahoittajan uskonpuutteesta elokuvaa kohtaan. Hienoa, että asiat menivät kuitenkin parhain päin ja elokuva pääsi kaikessa upeudessaan valkokankaalle, ja viimeistään siinä vaiheessa löi epäilijät täysin kuus-nolla rahasuonten auetessa ja oheistuotteiden tulviessa markkinoille.

Olen ollut aina sitä mieltä, että 2000-luvulla tehdyt elokuvat on lähes poikkeuksetta täyttä kuraa, ja että 70-80-luvuilla osattiin todella tehdä oikeita elokuvia. Silloin ei vielä mässäilty suurilla räjähdyksillä ja erikoistehosteilla, joilla yritettiin peitellä muuten heikkoa elokuvaa. Mutta kyllä, Star Wars on käytännössä pelkkää erikoistehosteiden sumua, mutta ero nykypäivien elokuviin on se, että nuo erikoistehosteet vievät tarinan keskinäistä juonta eteenpäin todella tehokkaasti, ja ovat todellakin olennainen osa elokuvan tapahtumia. Jostakin ihme syystä aina kun katson tämän elokuvan leukani loksahtavat auki: miten ihmeessä 70-luvulla tehdyt tehosteet voivat olla herranen aika paljon todentuntuisempia ja aidonnäköisempiä nykyisiin verrattuna!

Tässä elokuvassa ei nähdä turhamaisuuden vaivaa. Elokuvassa kaikki lavasteet ovat ihan itse Lucasin suunnittelemia/tekemiä. Tiesittekö esimerkiksi sitä, että elokuvat suuri loppukohtaus, missä pienet X-siipihävittäjät yrtittävät tuhota suurta Kuolemantähteä, on todellisuudessa kuvattu aivan tavallisten pahvilavasteiden kanssa aivan yksikertaisesti parkkipaikalla. En voi muuta kuin vain yrittää käsittää miten ihmeessä se on mahdollista! Sanat eivät riitä kertomaan miten uskomattomia elokuvat kohtaukset ovat.

Star Wars sijoittu vielä siihen aikaan, milloin näyttelijät ovat todella taitavia ja osaavat asiansa. Nuoren Luke Skywalkerin roolin hoiti Mark Hamill. Elokuvassa Luke on noin 20-vuotias, mutta Hamill oli silloin 27-vuotias. Eihän uskoisi? Hamill oli todella nuorennäköinen, ei merkkiäkään siitä, että näyttelijän ikävuosien kolmekymmenraja oli lähestymässä, vaan veti roolinsa erittäin uskottavasti. Hän oli lisäksi sellainen siloposkinen ja uskomattoman komeannäköinen hurmuri, joka sulatti ainakin minun sydämeni täysin. Hän oli todella hyvä roolissaan, täyden kympin arvoinen suoritus. Ottaisivatpa nykynäyttelijät oppia Star Warsin näyttelisuorituksista, tämän elokuvan näyttelijät vievät nykyajan patsastelijat kahville mennentullen.

Carrie Fisher näytteli kaunista kapinallisprinsessaa, Leiaa. Hän oli erittäin hyvä ja ihastutti ainakin minua avaruusprinsessatyylillään. Hän ei ollut sellainen ”Iik, olen avuton, pelastakaa minut” -hahmo, vaan auttoi itseään ja sen Fisher toi hyvin hahmossaan esille. Harrison Ford veti varmaankin uransa tunneituimman roolihahmonsa James Bondeista tunnetulla tyylillä: ”My name is Solo. Han Solo.” Rytinää ja räiskettä kuului Fordin rooliin, Solo oli nääs renttumainen ja temperamenttinen avaruudenmatkaaja. Pahiksen roolissa, Darth Vaderina, tai paremminkin hänen äänenä oli mahtava James Earl Jones.

Kaikki elokuvan mahtavuus yhteen ynnättynä: Upea ja henkeäsalpaavan jännittävä teos kelpaa varmasti myös anti-sci-fi-faneille, ja ihastuttaa kaiken ikäisiä ihmisiä. Korviahuumavan upeat orkesterimusiikki osuudet ja upeat kohtaukset saavat katsojalle vedet silmiin. Elokuva on niin upea, että se on pakko katsoa ellei toisen jos kolmannenkin kerran. Käytinkö liian paljon sanaa ’upea’? Olen pahoillani mutta mikään muu sana ei riitä kuvaamaan tätä mestariteosta. Kuuluu yleissivitykseen olla nähnyt Star Wars -elokuvat, tai ainakin edes tietää mitä ne meinaavat!

Arvosteltu: 11.12.2009