Kaiken tämän verisyyden takana piilee huolella valmistettu erinomainen elokuva.

28.6.2008 00:04

Alkuperäinen nimi:Eastern Promises
Valmistusvuosi:2007

Pitkästä aikaa nähdään Viggo Mortensen ruudussa. Erinomaisen History Of The Violencen ja TSH-trilogian jälkeen Viggo on siirtynyt astetta kovempaan leffaan. Eastern Promises on hyvin väkivaltaisen brutaali, karu ja verinen kuvaus venäläisen mafian häikäilemättömyydestä. Kauan ollaan saatu odottaa tarinaa Venäjän mafiasta. Kun italiaanojen ja jenkkien mafialeikit ollaan katsottu monien uusintojen kera melkeinpä jo kyllästymiseen asti, on hyvä katsastaa hiukan erilaisen tunnelman luovaa Venäjää.

Nuori tyttö synnyttää tytön, mutta kuolee itse synnytyksen jälkeen. Kätilönä työskentelevä Anna (Naomi Watts) alkaa huolehtimaan vauvasta. Löydettyään vauvan synnyttäneen tytön päiväkirjan, missä on kovaluokkaisia ja karuja paljastuksia mafiasta, joutuu Anna mukaan vaaralliseen peliin. Mafia haluaa päiväkirjan tuhotuksi keinolla millä hyvänsä ja ihmishengistä välittämättä. Mukaan sotkeutuu myös mafian kuskina toimiva mies Nikolai (Mortensen). Tästä alkaakin tappamisen ja petoksien loputon kierre.

Eastern Promises on juuri sen tyylinen minkälaista siitä oletetaankin. Ohjaaja David Cronebergin karu ja väkivaltainen tyyli sopii tähän elokuvaan kuin nenä päähän. Tai ”Eastern Promises -mielessä” puukko selkään. Viggo tekee työnsä tuttuun, loistokkaaseen tapaan. Myös Naomi Watts onnistuu omassa suorituksessaan ihan kiitettävästi. Muut näyttelijät pysyvät neutraalilla keskitasolla. Ainoa huono puoli elokuvassa on kesto. Puolitoistatuntia ei ole tarpeeksi, ja pitempikin tästä olisi saatu hiukan lisää kehittelemällä. Siitä jäikin pienoinen paha maku suuhun ja pisteitä se myös rokotti. No pieneksi lohdutukseksi tarina ainakin rullaa hyvin sen vaivaisen puolitoistatuntisen ajan.

Eastern Promises on synkkä, verinen, karu ja väkivaltainen kuvaus. Mitään ei peitellä, eikä katsomista suositella herkille. Kuitenkin kaiken tämän verisyyden alla piilee huolella valmistettu erinomainen elokuva. Suosittelen hyväksi viihteeksi, jos on kyllästynyt niihin tuttuihin mafiakuviin. Jälleen kerran Muumipappa kiittää ja kuittaa.

Arvosteltu: 28.06.2008