Kaiken kaikkiaan Uusikuu ei ole elokuvana mitenkään hyvin tehty, mutta silti kelloa ei tule katseltaessa vilkuiltua.

1.6.2012 19:34

Alkuperäinen nimi:The Twilight Saga: New Moon
Valmistusvuosi:2009

Twilight Houkutus sulatti monen teinitytön sydämen ilmestyessään. Oma sydämeni taas pikemminkin surkastui katsottuani sen, kun näin miten köyhällä juonella ja huonolla näyttelytyöllä Houkutus oli tehty. Noin vuoden kuluttua sain käsiini Uudenkuun DVD:n. Se oli kuulemma paljon parempi kuin Houkutus sillä perusteella mitä tuntemani, kyseisen elokuvan nähneet ihmiset olivat minulle kertoneet. Eräänä iltana sitten päätin ottaa uskonloikan ja laittaa Uudenkuun DVD-laitteeseeni…

Tässä tulee juoni tiivistetysti. Cullenien talossa sattuneen ikävän välikohtauksen takia Edward päättää jättää Bellan väittäen ettei enää rakasta tätä, vaikka asiahan ei näin loppujen lopuksi ollutkaan. Sitten Cullenit muuttavat pois kaupungista ja Bellan sydän on särkynyt. Nyt mukaan kuvioihin astuu Jacob, Bellan pitkätukkainen lapsuudenystävä, joka vie Bellan ajatukset hetkeksi pois Edwardista. Elokuvan edetessä Jacob on tutustuttanut Bellan ihmissusien maailmaan.
Epäonnistuneesti mukana ovat myös ykkösosan pahisvampyyrit, jotka eivät saa elokuvassa oikein mitään tilaa. Uudenkuun ”loppuhuipennuksena” Bella lähtee pelastamaan itsemurhaa aikovan Edwardin Italiasta, jolloin kuviohin mukaan astuvat aatellisvampyyrit, eli toiselta nimeltään Volturit.

Ensin luettelen leffan hyvät puolet. Uusikuu on visuaalisesti kaunis ja oikeasti ihan kiinnostava. Kakkososaan on myös kehitelty kohtuullinen juoni, vaikka juonenkäänteitä en sattunut löytämään, vaikka kuinka etsinkin. Erikoistehosteet eivät enää kusseet yhtä pahasti kuin Houkutuksessa ja toimintakohdat ovat oikeastaan aika makeita.

Sitten ne huonot puolet. Näyttelijät, Billy Burgea ja Ashley Greeniä lukuun ottamatta, ovat aika surkeita. Taylor Lautner on mielestäni ihan kohtuu hyvä, mutta kankea Pattinson ei ole kehittynyt Houkutuksesta piirun vertaa. Ufomainen Kristen Stewart ei ole eleellisesti hyvä näyttelijä, mutta osaa puhepuolen. Uusikuussa vastaan tulee myös turha nimien toistaminen. Kun pienessä huoneessa on kaksi henkilöä, jotka juttelevat toisilleen muutaman metrin päästä, heidän ei tarvitse hokea toisen nimeä aina uuden lauseen alkaessa. Lisäksi turhan paidatta oleilun olisi voinut jättää suosiolla pois. Tämä olisi kyllä voinut laskea elokuvan lipputuloja, kun nuoret teinitytöt eivät olisi päässeet katsomaan ”ihanaa” Taylor Lautnerin sixpackia. En myöskään ainakaan vielä ole käsittänyt, miten Bella yrittää kommunikoida Alicen kanssa. Lukeeko Alice tämän ajatuksia, vai meilaako Bella hänelle? Pikkuvikana mainitsen myös Volturit, jotka eivät oikein saaneet minua vakuuttuneeksi aatelisuudestaan.

Kaiken kaikkiaan Uusikuu ei ole elokuvana mitenkään hyvin tehty, mutta silti kelloa ei tule katsellessa vilkuiltua.

Arvosteltu: 01.06.2012