Kaiken kaikkiaan huumoripitoisuus jäi valitettavan vähäiseksi.

18.10.2008 12:56

Vuonna 2008 elokuvateattereihin saapunut toimintakomedia Tropic Thunder on koomikko Ben Stillerin käsikirjoittama ja ohjaama sotaleffoja parodioiva ja Hollywood-maailmaa pilkkaava hauskuutus, jonka pääosassakin itse Stiller vielä jaksaa heilua. Kuluvana vuonna ollaan nähty jo Adam Sandlerin ja Mike Myersin omin käsin kootut komediapläjäykset, joten pitihän Stillerinkin tekele käydä tasapuolisuuden nimissä katsastamassa. Itse en kyseisestä genrestä ole yhtään innostunut, mutta löytyikö Tropic Thunderista sitten jotain uutta ja erikoista? Lähdetään ottamaan selvää.

Leffa pörähtää käyntiin päähenkilöiden esittelyllä ja samalla hyvin kuivalla ja alhaisimpiin huumorin vaikutuskeinoihin tukeutuvalla materiaalilla, joka ei katsojakunnassa aiheuttanut minkäänlaisia naurunpyrskähdyksiä. Onneksi alusta toivutaan suht nopeasti. Uransa huipulta alaspäin suuntaava näyttelijä Tugg Speedman (Stiller), huumeisiin menevä komediastara Jeff Portnoy (Black), hämärämies Kirk Lazarus (Downey Jr.) nättipoika Alpa Chino (Jackson) ja pakollinen nörtti Kevin Sandusky (Baruchel) valitaan uuden ”tositapahtumiin” perustuvan toimintaelokuvan tähdiksi ja nelikko lähetetään Vietnamin karuihin viidakkoihin suoriutumaan rooleistaan. Kaikki ei kuitenkaan mene kuvauksissa täysin putkeen.

Juoni on ihan mielenkiintoinen ja käsikirjoituskin kohtuu onnistunut, mutta ei tätä kovinkaan hauskaksi leffaksi pysty millään tasolla luokittelemaan. Elokuvateatterissa oli Tropic Thunderin aikana hiljaista, vaikka sali oli lähes täysi. Satunnaisia naurunpyrskähdyksiä kuului ja itsekin kerran ääneen hörähdin, mutta kaiken kaikkiaan huumoripitoisuus jäi valitettavan vähäiseksi. Näyttävä ja viihdyttävä elokuva kuitenkin on ja tuon vajaan parituntisen leffan parissa viihtyy oikein mukavasti, mutta siihen se sitten jääkin.

Näyttelijäkaartihan on todella nimekäs. Ben Stillerin hahmo onnistui muutamassa otossa nostamaan hymyn kaaren huulille ja oli positiivinen yllätys. Myös Downey Junioria voi hyvällä omatunnolla kehua suorituksestaan, mutta Jack Black oli sitten paha pettymys. Ehkä miehen hahmo oli surkeasti kirjoitettu tai jotain, mutta hän jäi pahasti kolleegojensa varjoon. Sivuhenkilöt olivat mielenkiintoisia, niin kuin komediassa täytyykin olla. Romanttisiin komedioihin suuntautunut McConaughey oli myös yllättävän hyvä pienessä roolissaan.

Tropic Thunder on onnistunut kokonaisuus, mutta ei tästä missään nimessä kannata leffalipun hintaa maksaa. Laadukas kolmen tähden toimintakomedia, joka kuitenkin hukkuu massaan ja unohtuu elokuvaharrastajien huulilta parissa kuukaudessa.

Arvosteltu: 18.10.2008