27.12.2006 18:52

Alkuperäinen nimi:The Usual Suspects
Valmistusvuosi:1995

Viisi miestä, McManus (Baldwin), Keaton (Byrne), Kint (Spacey), Hockney (Pollak) ja Fenster (Del Toro) kokoontuvat poliisin tunnistusrivissä, syytteenä aserekan ryöstö. Yksi miehistä kertoo huumekeikasta San Pedron satamassa. Muut alkavat pikkuhiljaa lämmetä ajatukselle. Keikka kuitenkin päättyy raakaan verilöylyyn, jonka syyllinen on pelätty, tuntematon rikollispomo Keyser Soze, jonka identiteetti on salattu.

Tarinaa kerrotaan yhtäaikaa takaumina ja nykyajassa, joka on todella osuva tähän elokuvaan. Toinen satamassa tapahtuneesta verilöylystä eloonjäänyt on unkarilainen gangsteri, jolta agentti Baer (Esposito) koittaa tulkin avulla saada tietoja, mutta pahoin palanut mies puhuu vain paholaisesta nimeltä Keyser Soze. Toinen, rampa Verbal Kint istuu poliisin kuulusteluhuoneessa, jossa tulliviraston etsijä Kujan (Palminteri) yrittää kahvia ryystäen urkkia tietoja sataman tapahtumista. Vähitellen mysteeri alkaa avautumaan poliiseille, sekä ennenkaikkea myös rikollisille.

Juonilabyrintti on pimeä, jossa on vaikutteita mustasta komediasta ja mysteeritrillereistä. Roolitus on todella huippuluokkaa, päällimmäisenä jää mieleen aivan käsittämättömän loistavan, mystisen roolin tekevä Kevin Spacey. Sivuroolitkin ovat todella hyvin hallittuja. Mieleenpainuvimpana Gabriel Byrnen esittämä vähäeleinen, fiksu Dean Keaton. Ainoastaan Keatonin naisystävä, juristi Edie Finneran (Suzy Amis) tuntuu turhalta hahmolta, vaikka hänkin liittyy, ei ehkä niin olennaisena osana, mutta kuitenkin mystiseen lopputulokseen.
Keyser Sozeksi voisi kaavailla itse asiassa miltei joka henkilöä, ja katsoja saa käyttää aivojaan elokuvan aikana useammin kuin vain kerran. Elokuva siis toimii film noir -elokuvien ystävien ja muidenkin aivojumppana. Huumorin ajoittainen mukana olo ikään kuin tasoittaa puntteja. Lopulta, kun Keyser Soze saa identiteetin, katsoja on pudota tuoliltaan.

Mielestäni kyseessä on yksi parhaista rikostrillereistä, etenkin mieleenjäävän lopputwistin ansiosta. Jännittävä, viihdyttävä, ajatukset liikkeellepistävä ja virkistävä Epäillyt kuulluu yleissivistykseen. Suosittelen jokaiselle!

nimimerkki: mbay

Arvosteltu: 27.12.2006