25.2.2005 21:52

Alkuperäinen nimi:First Yank Into Tokyo
Valmistusvuosi:1945

Eletään toisen maailmansodan viimeisiä hetkiä. Lentäjä Steve Rossia (Neal) pyydetään suorittamaan huippusalainen ja -vaarallinen tehtävä. Heebon pitää mennä Japaniin pelastamaan eräs tiedeproffa, jolla on kaava toimivan atomipommin rakentamiseksi. Ross on armeijan etsimä mies, koska hän oppi puhumaan sujuvaa Japania käydessään syntymässä siellä. Ross ottaa tehtävän vastaan, ja niin käy tie plastiikkakirurgin kautta kohti Japania.

Aluksi luulin, että näin vanhoina, hyvinä aikoina sotaleffojen vihollista ei ehkä kuvattaisikaan itse Piruna Pimeyden Armeija takanaan, tavalla, joka on värielokuvien aikakaudella saanut yhä enemmän jalansijaa. Olin väärässä, tämä filkka pisti vielä paremmaksi, vai pitäisikö sanoa pahemmaksi. Totta totisesti, tälläinen jenkkien moraalinpönkitysleffa saa tavallisen sohvaperunan muuttumaan takaisin vihertäväksi mukulaksi tai vähintään kasvattamaan entistä enemmän rupia kuoreensa.

Se ei riitä, että USA tuntuu olevan rauhan ja ilon tyyssijaksi, mutta kun japanilaiset ovat tämän pätkän mukaan yksinkertaisesti pahoja ihmisiä, joista kyllä löytyy jokaiselle joku jota vihata. Korruptio rehottaa, ja sitä on varkaita ja kavaltajia ja sitten niitä, jotka vain yksinkertaisesti saavat kicksejä toisten kärsimyksestä, ja yrittävät sitä myös parhaansa mukaan tuottaa. Liekö ihme, jos sitä jossain vaiheessa alkaa jo odottamaan, että milloin kamera tavoittaa herra Okanuran työhuoneestaan nauttimasta vastasyntyneitä vauvoja puolikuivan Chardonnayn kera. Tämän rinnalla Pearl Harbor vaikuttaa suorastaan oodilta elokuvataiteelle.

Elokuvan, olipa se mikä tahansa, nationalistisissa piirteissä ei vielä sinällään ole mitään pahaa. Mutta jos se edellyttää toisten maiden mustamaalausta, se rikkoo rajoja, joita ei pitäisi rikkoa. Tällöin elokuva toimii itseään vastaan, sillä huhujen mukaan maapalloa ainakin toistaiseksi asuttavat älykkääseen ajatteluun kykenevät eläimet, joita myös ihmisiksi kutsutaan. Toisinsanoen kukaan ei viitsi katso tällaista kökköä. Jos tämä ei ole propagandaa, niin minä kysyn teiltä, my fellow americans, mikä on?

nimimerkki: Sappy

Arvosteltu: 25.02.2005