Jos rullalautailun historia ja skeittaus ylipäätään kiinnostaa, tämä on ehdoton must-see valinta.

20.2.2010 22:01

Alkuperäinen nimi:Lords of Dogtown
Valmistusvuosi:2005

Tony Hawk’s Pro Skatereita lukuunottamatta skeittaus ei ole meikäläiseen koskaan kolahtanut. Lapsina pari kaveria kokeili skeittausta, mutta itse tuommoisiin ”kynnä naamallasi asfalttia”- leikkeihin ei ollut mitään hinkua päästä mukaan. Eli skeittaus itsessään ei saannut juurikaan meikäjamppaa elokuvasta kiinnostumaan. Myöskään ohjaaja Catherine Hardwicken nimi ei sen suuremmin vetänyt minua puoleensa. Menestyselokuva Twilightin ohjaaja ja käsikirjoittaja sentään luopui jatko-osasta, mikä oli tietysti loistoveto häneltä, joskin osa vahinkoa oli jo tapahtunut. Mutta päätin elokuvan kuitenkin katsoa. Ja hyvä niin.

Lords of Dogtown kertoo rullalautailun uudesta tulemisesta 1970-luvulla. Dogtownin kaupunginpahasessa, Kaliforniassa, joukko nuoria hengailee ulkona päivät pitkät skeitaten ja surffaten. Kun paikallisen surffikaupan pitäjä Skip (Heath Ledger) huomaa nuorten taidot, päättää hän perustaa Zephyr-nimisen skeittijoukkueen ja ottaa nuoret siipiensä suojaan. ”Suojaan” ei kuitenkaan kuvaa viinasta ja naisista pitävän Skipin tapaa ohjata nuoria. Poikien taidot kasvavat ja eri skeittifirmojen pukumiehet kiinnostuvat erityisesti Tony Alvasta (Victor Rasuk) ja Stacy Peraltasta (John Robinson). Eritteiden noustessa päähän ja naisten pörrätessä ympärillä vanha jengi ei ole enään entisensä.

Visuaalisesti elokuva on erittäin hieno. Kuuman kesän karaisema kaupunki näyttää yllättävän kauniilta ja valon, varjon ja värien vivahteet ja vaihtelut ovat mannaa katsojan silmille ja mielelle. Koko elokuva ja etenkin skeittauskohtaukset ovat mahtavasti kuvattuja. Näinkin hienoja kuvakulmia ja kamera-ajoja en olisi näin tuoreelta ohjaajalta odottanut, joten kaikki kunnia Hardwickelle. Soundtrack sopii kyllä elokuvan tyyliin, mutta itseä tuollainen punk-vingutus ei juuri miellytä.

Heath Ledger vetää mainion roolin nuorten eräänlaisena mentorina ja roolimallina, joskin huonona sellaisena. Eivätkä muut jää tämän jalkoihin, vaan kaikki näyttelijät vetävät yleisesti hienoja rooleja nuoruuden innolla ja liehuttelemalla karmeita lettejään. Nuorten skeittaustaitoja on myös syytä kehaista. Skeitti-ikoni Tony Hawkin cameo on sekin mukava pikku lisäys elokuvaan.

Jos rullalautailun historia ja skeittaus ylipäätään kiinnostaa, tämä elokuva on ehdoton must-see valinta. Myös ihan vaan hienon elokuvan ystävät saavat todennäköisesti paljon irti tästä viihdyttävästä ja ennen kaikkea tyylikkäästä elokuvasta.

Look, man. These kids are at a tender age. They tense easily, okay?

Arvosteltu: 20.02.2010