4.3.2008 00:51

Alkuperäinen nimi:Mission: Impossible II
Valmistusvuosi:2000

Ensimmäinen Vaarallinen Tehtävä oli aikansa kulttiteos. Ennen pyörineestä TV-sarjasta Mission:Impossible otettu idea toimi hienosti ja nosti Tom Cruisen maailman tähteyteen. Oletetusti ykkösosan saaneen suosion perusteella, elokuvalle tehdään jatko-osa. Tässä tapauksessa Vaarallinen Tehtävä II. Tuottajilla eli itse Cruisella ja Wagnerilla oli kovat paineet. Miten saada kakkososasta vähintäänkin yhtä hyvä, ellei jopa parempi kuin ykkösosa. Ja kuka saisi ohjattua elokuvasta paremman. No Cruise ja Wagner päättivät kokeilla jotain uutta. Ohjaajaksi valittiin toimintaelokuvien skill-ohjaaja John Woo, joka ohjasi menestyselokuva Face/Off. Enää piti saada kasa näyttelijöitä, jotka itse-asiassa osaavat näytellä. No Cruisen kyvyt jo tiedetään, mutta muuten valituista näyttelijöistä kaksi osasi heilua kameran edessä. Nimittäin pääpahiksen roolia vetävä Dougray Scott ja vanha-tuttu Ving Rhames. Muiden näyttelijöiden taso ei ollut päätä huimaavaa ja jätti hiukan kylmäksi.

Tohtori Vladimir Nekrovitch on kehittänyt uuden tappavan ja tuhoisan viruksen nimeltä khimaira. Luonnollisesti tälle pöpölle on myös vastalääke. No nytpä Tohtorin pitää päästä kipin kapin turvaan, ennenkuin pahat miehet tulevat. Nyt kun Ethan Hunt (Cruise) on lomailemassa ja kiipeilemässä, IMF korvaa Ethanin uudella agentilla nimeltä Sean Ambrose. No, Ambrose vetäisee Huntin naamataulun omien kasvojensa päälle, kappas vaan, ja sitten vain suojelemaan tohtorin turvallista matkaa kotia kohti. No, yllättäen joku naksahtaa Ambrosen päässä ja setelien kuvat tupsahtelevat silmien eteen. Miksenpäs minä varastaisi pöpöä ja myisi sitä terorristeille kovalla rahalla. Eikun tuumasta toimeen ja taas on maailmanloppu käsillä, ja kukapas muukaan kuin Ethan Hunt voi sen pelastaa. Apureiksi värvätään kuvankaunis Nyah Hall (Newton), Monitoimimies Billy (Polsen) ja vanha kunnon Luther Stickell (Rhames). Ja sitten vain maailmaa pelastamaan.

Elokuvan katsomisen jälkeen tulee huomattua, että se jää kuin jääkin huonommaksi kuin ykkösosa. Vaikka kulkeekin rinta rinnan elokuvan puoliväliin asti, mutta pienen kliseilyn ja outojen kohtausten jälkeen putoaa kakkoseksi. Jos ohjaajana olisi ollut joku muu kuin John Woo, tämä elokuva olisi ollut täysi katastrofi. Onneksi Cruise ja Woo pelastivat tämän. Oli tähän pätkään saatu kuitenkin parituntisen ajaksi mäiskettä, räjähdyksiä, räiskintää, moottoripyörä kaahailua, mahdottomia murtautumisyrityksiä, siistejä takaa-ajo kohtauksia ja karatea sun muuta kung-fuuta. Woon, Cruisen, Ving Rhamesin, siistien hidastus-räjähdys-poksahdustekniikoiden ansiosta tämä pätkä saa kolme ja puoli tööttiä.

Arvosteltu: 04.03.2008