Jo lyhyen ajan sisällä Egyptin prinssistä on muodostunut pienoinen klassikko.

7.8.2008 18:46

(Arvostelussa suomeksi dubattu versio.)

Raamatun uskonnollisiin tapahtumiin perustuva Egyptin prinssi on jakanut mielipiteitä moneen suuntaan. Nyt on minun vuoroni esittää näkemykseni tästä elokuvasta.

Faarao Seti määrää kaikki poikavauvat tapettavaksi. Poikansa kohtalosta huolestunut tuntematon äiti lähtee kahden muun lapsensa kanssa viemään vauvaa parempaan paikkaan. Vauva päätyy lopulta faaraon vaimolle, eli egyptin kunigattarelle, joka ristii pojan Moosekseksi. Mooses kasvaa vanhemman veljensä Ramseksen kanssa, kunnes tulee hetki, jolloin Ramseksen tulee ottaa paikka Egyptin johtajana, faaraona. Mooseksesta tulee Egyptin prinssi. Juhlan aikana, jolloin tämä tapahtuu, Mooses tapaa ikäisensä naisen, Tzipporahin, jota hän nöyryyttää. Samoihin aikoihin hän tapaa myös oikeat sisaruksensa, Aaronin ja Miriamin. Miriam kertoo Moosekselle kuka hän todella on. Mooses ei kestä katsoa kun Egyptin kansa kärsii, ja hän yrittää saada Ramsesta vapauttamaan heidät. Ramses ei suostu, jolloin Mooses lähtee pois ja Jumalan käskyn saattamana, sekä Mooseksen vaimon Tzipporahin, sekä Aaronin ja Miriamin avustuksella Mooses yrittää saada Hänen kansansa vapaaksi.

Egyptin prinssi on monella tapaa todella hyvä elokuva. Leffaa ei tee yhtään huonommaksi sen uskonnollinen teema; päinvastoin. Tämäntyyppisiä animaatioelokuvia on harvassa, joka tekee Egyptin prinssistä omaperäisen. Elokuvan grafiikka on hienoa, joten juurikaan mikään yksityiskohta ei jäänyt minua kaivelemaan. Suomalainen ääninäyttely on täydellisyyttä hipovaa, myöskin laulukohtaukset on toteutettu loistavalla tavalla.

Henkilöhahmoista on tarpeeksi kerrontaa, joten varsinaisesti kukaan päähenkilöistä ei jää mitenkään pimentoon. Tarina on rakennettu erittäin hienosti kasaan, ja sitä pystyykin verrata horjumattomaan palikkarakennelmaan. Niin hienosti tarina kulkee luisumatta turhuuksiin.

Egyptin prinssi on unohtumaton animaatio-elokuva, joka otti suuren askeleen ilmestyttyään valkokankaalle. Sopii katsottavaksi niin lapsille kuin aikuisillekkin.

Jo lyhyen ajan sisällä Egyptin prinssistä on muodostunut pienoinen klassikko. Voittihan pätkä Oscar-palkinnonkin.

Arvosteltu: 07.08.2008