Jatkaa siitä, mihin ykkösosa jäi ja junnaa paikallaan koko puolitoistatuntisen kestonsa.

21.1.2007 22:06

Alkuperäinen nimi:Halloween II
Valmistusvuosi:1981

Näin alussa on pakko kysyä itseltään samaa mitä niin monen muunkin elokuvan kohdalla on tullut kysyneeksi: ”En kai minä maksanut tämän näkemisestä?”. Taisin maksaa. Älkää te muut vain tehkö samaa virhettä.

”Ethän paljasta leffan olennaisia juonenkäänteitä”. En varmasti. Mitään juonta ei nimittäin ole. Elokuva jatkaa siitä, mihin ykkösosa jäi ja junnaa paikallaan koko puolitoistatuntisen kestonsa. Kyllä nyt jotain muutakin olisi pitänyt keksiä, ettei rahanahneus paistaisi niin selvästi läpi.

Mitään ykkösosan tunnelmasta ei ole onnistuttu saavuttamaan. Jopa mahtava musiikkikin on pilattu! Niin nerokkaan yksinkertainen pianonpimputus on täytynyt tehdä sekin syntikalla jollain kökköäänellä. Puhumattakaan nyt sitten muusta. Ensimmäisen osan selkäpiitä karmiva tunnelmahan koostui suurelta osin siitä, kuinka katsoja näkee kaiken, mitä henkilöt elokuvassa eivät osaa edes aavistaa. Tässä kakkososassa kaikki onkin sitten jo julki ja sitä vain arvioi, että ottaakohan tuo Mikaeli nyt sitten hengen tuolta hoiturilta tuossa. Ja kyllähän se ottaa.

Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tohtorisetä vain keuhkoaa, että ”Katselin häntä 15 vuotta…. Itse pahuus… Blaa blaa blaa” . Sen seitsemäntoista kertaa on jo kuultu se tarina. Muutenkin elokuvassa vain typeryydet seuraavat toisiaan.
Toisaalta koko kaupunki on aivan sekaisin ja kaikki tietävät murhaajasta. Kuitenkin sairaalan henkilökunta vain antautuu tyytyväisin mielin lahdattavaksi.
Ja eikös se ole tuo Jason, joka on kuolematon? Alkaa nimittäin tässäkin mennä tämä Myersin ruumiinkunto hieman liian pitkälle. Hän puukotettuna ja ammuttuna vain muina miehinä kävelee sairaalan lasiovien läpi tullakseen taas ammutuksi ja noustakseen siitä jälleen kerran kuin ei mitään. On tainnut poika käydä podaamassa pöpiläaikanaan.

No, paljastaa tämä elokuva toki yhden tuikitärkeän seikan Myersin sukulaissuhteista. Tämäkin tuntuu kyllä vähän väkisin mukaan tungetulta idealta, joka vain mahdollistaa lisäjatko-osien teon.

Jos jotain positiivista puolta pitäisi keksiä, niin sellainen olisi varmaan se,että elokuva loppui.

Hauskaa elokuvailtaa!

nimimerkki: Donald