Jännittävä, pelottava, yököttävä, väkivaltainen ja ennen kaikkea surullinen.

3.6.2004 22:56

Alkuperäinen nimi:The Fly
Valmistusvuosi:1986

Kanadalainen David Cronenberg se osaa tehdä tieteiskauhua. Kärpänen ei ole ainoastaan hänen paras elokuvansa, vaan se on myös yksi maailman parhaista elokuvista.

Juoni: Seth Brundle kärsii matkapahoinvoinnista ja on tämän takia kehitellyt teleportin. Hän päästää kauniin toimittajan tutkimaan työskentelyään, ja eräänä iltana Sethin ollessa kännissä hän menee teleporttiin muttei huomaa mukaan tullutta kärpästä. Näin Sethistä tulee osittain kärpänen.

Kärpänen on uusintaversio saman nimisestä 50-luvun kulttileffasta, mutta Cronenbergin elokuva on paljon moniulotteisempi ja vakavammin otettava kuin alkuperäinen Kärpänen. Jotkut sanovat, että parasta Kärpäsessä ovat sen tehosteet (jotka ovat kylläkin hienot), mutta minä olen eri mieltä. Mielestäni elokuvan parasta antia on Jeff Goldblumin mahtava roolisuoritus. Hän esittää sympaattista Seth Brundlea jolle ei haluaisi tapahtuvan mitään pahaa. Myös Geena Davis onnistuu roolissaan loistavasti, mutta jää Goldblumen varjoon. Kärpänen voitti Oscarin maskeerauksistaan, jotka ovat upeaa katsottavaa. Lisäksi Howard Shoren musiikit ovat suoraan sanottuna upeita.

Kärpänen on jännittävä, pelottava, yököttävä, väkivaltainen ja ennen kaikkea surullinen. On väärin sanoa Kärpästä kauhuelokuvaksi. Onhan se sitä, mutta se on myös jotain paljon suurempaa.

Valitettavasti Kärpäsestä ollaan tekemässä taas uusintaversiota. Toivottavasti se jää vain suunitelmaksi sillä minua ei voisi vähempää kiinnostaa uusi Kärpänen sillä tämä on jo täydellinen. Kärpänen on niitä elokuvia jotka on pakko hankkia muodossa tai toisessa sillä Kärpänen on upea elokuva.

nimimerkki: Ash

Arvosteltu: 03.06.2004