Jännittävä elokuva, vaikka alku on ehkä hieman turhankin pitkä.

9.4.2005 16:49

Alkuperäinen nimi:Hide and Seek
Valmistusvuosi:2005

Uutuustrilleri Hide and Seek on pyörinyt Suomen elokuvateattereissa muutaman viikon ajan. Ennakkoasetelmat elokuvan katselemiseen eivät olleet kovin kummoiset, kun tuoreessa muistissa oli Robert De Niron tähdittämä edellinen jännitysviritelmä, Godsend, jonka olin muutama kuukausi sitten katsonut DVD:nä, ja pettynyt pahasti. Muutenkin viime aikoina trillerit ja jännitysleffat ovat olleet perin vaisuja, toki hyviä on mahtunut myös joukkoon.

David Callawayn (De Niro) vaimo Alison (Amy Irving) on tehnyt itsemurhan, ja David sekä hänen tyttärensä Emily (Fanning) aikovat aloittaa puhtaalta pöydältä, uusissa maisemmissa. Alkuun kaikki menee hyvin, David löytää uuden naisystävän, Elizabethin (Shue), ja Emily kertoo saaneensa uuden ystävän, jota hän kutsuu nimellä Charlie. Mutta todellisuus on aivan jotain muuta, talossa alkaa tapahtua outoja asioita, ja hiljalleen alkaa näyttää, että Emilyn mielikuvituksen tuottama Charlie ei olekaan pelkkää mielikuvitusta, vaan totisinta totta…

Elokuvan ehdottomasti parasta antia on 11-vuotiaan näyttelijälupauksen Dakota Fanningin upeasti esittämä rooli Emilynä. Robert De Niro ei mitenkään loista, mutta pystyy kuitenkin perushyvään näyttelijäsuoritukseen. Famke Janssen onnistuu mainiosti, kun taas Elisabeth Shue voidaan lukea pieneksi pettymykseksi. Ohjaaja John Polson tekee uransa parhaan ohjaustyön.

Kokonaisuutena Hide and Seek on varsin jännittävä elokuva, vaikka alku on ehkä hieman turhankin pitkä, mutta toisaalta se tuo tarinalle hyvän pohjustuksen. Pelottelukohtauksia oli muutamia, mutta pääasiassa elokuvan jännitys riippuu aivan katsojan omasta mielikuvituksesta.

Loppuun elokuvan parhaimpiin kuuluvasta kohtauksesta lainaus: ”Whatcha drawing there?” -You. Dying.

nimimerkki: Jiggy#35

Arvosteltu: 09.04.2005