Itse toimintakohtaukset ovat täyttä rautaa.

18.2.2006 20:53

Alkuperäinen nimi:Maximum Risk
Valmistusvuosi:1996

Tällä kertaa Jean-Claude Van Damme on Alain Moreau, ranskalainen poliisi, joka löytää itseään muistuttavan ruumiin. Sitten Alain saa kuulla, että hänellä on (tai oli) kaksoisveli, josta äiti luopui taloudellisista syistä veljesten ollessa pieniä vauvoja. Alain lähtee New Yorkiin selvittämään veljensä murhaa ja saa lopulta tietää, että veli oli tekemisissä Venäjän mafian kanssa. Hän tapaa veljensä seurustelukumppanin (Natasha Henstridgen), jonka kanssa hän yrittää yhdessä saada pahikset kiikkiin. Mutta pahoja miehiä tulee joka suunnasta ja hyviksiltä näyttävät kaverit voivatkin lopulta olla pahiksia.

Maximum Risk on epäonnistunut elokuva. Ringo Lam niitti kunniaa Aasian elokuvatantereilla, niinpä hän yritti päästä John Woon tapaan Hollywoodiin elokuvia ohjaamaan. Woota matkien Lam otti ensimmäisen amerikkalaisen leffansa pääosaan belgialaissyntyisen lihaskimpun Jean-Claude Van Dammen ja Woon tapaan tämäkin siirtymävaihe oli haukuttu epäonnistuminen. Lam ei ole kuitenkaan huono ohjaaja ja kun leffa pääsee itse asiaan eli toimintatykitykseen, niin homma toimii. Ohjaus sisältää kivoja jippoja, mutta Larry Fergusonin käsikirjoitus on vaan niin pirun huono, että vaikea siitä on hyvää leffaa aikaan saada. Kliseitä on paljon eikä ne aina haittaa tällaisessa toimintapläjäyksessä, mutta juonen laahaus haittaa ja pahasti. Itse toimintakohtaukset ovat täyttä rautaa, mutta kun henkilöihin yritetään luoda syvyyttä ja elokuvaan tehdä suurta draamaa, niin silloin mennään pahasti metsään.

Tylsähkö alkupuoli korjataan lopun räminöillä, mutta aika huono elokuva Maximum Risk lopulta on. Näyttelijätyö ei sitä ainakaan pelasta. Van Damme on tavalliseen tapaan täysi pökkelö, mikä ei yleensä haittaa, mutta kun hahmoon on yritetty laittaa enemmänkin syvyyttä mukaan kuin pelkkää taistelutaitoa, niin Van Damme ei oikein sovi rooliin. Natasha Henstridge jatkaa Peto-elokuvan viitoittamaa tietä näyttelemällä taas muotojaan ja taustalla olevat venäläisgangsterien näyttelijät ovat kyllä kaikessa stereotyyppisuudessaan ihan hupaisia tapauksia.

Kyllä Maximum Risk jaksaa viihdyttää yhden illan ajan väsyneessä mielentilassa. Van Damme ei ole ihan aidoimmillaan tässä leffassa, joten herran fanit voivat kokea pläjäyksen pieneksi pettymykseksi. Lopun potkimiset, hakkaamiset ja räjäytykset kuitenkin tarjoavat juuri sitä, mitä tällaiselta leffalta etsitäänkin. Ohjaaja Ringo Lam saa näyttää muutamassa kohdassa taitonsa, vaikka käsikirjoitus harvinaisen typerä onkin.

Arvosteltu: 18.02.2006