Ihmisparat eivät vain tiedä, että zombiet ovat alkaneet kehittyä älyllisesti.

5.8.2005 16:08

Alkuperäinen nimi:Land of the Dead
Valmistusvuosi:2005

George A. Romero on palannut luomansa genren pariin uusimalla zombieelokuvallaan. Night of the Living Dead, Dawn of the Dead ja Day of the Dead saavat jatkokseen Land of the Deadin.

Romero luo rajun kuvauksen nykymaailmasta, joka on kokonaan zombieiden vallassa. Ihmiset ovat asettuneet suojattuihin kaupunkeihinsa asumaan. Yhtä tälläistä kaupunkia johtaa häikäilemätön Kaufman (Dennis Hopper), joka tarkkaillee menoa pilvepiirtäjänsä turvasta. Riley ja Cholo (Simon Baker ja John Leguizamo) ovat raskaasti aseistetut turvamiehet, jotka tekevät mitä ylin johto pyytää. Ihmisparat eivät vain tiedä, että zombiet ovat alkaneet kehittyä älyllisesti ja he pitävät jonkinlaisena johtohahmonaan Big Daddy (Eugene Clark) -zombieta. Mukaan otetaan vielä Asia Argenton esittämä Slack ja soppa on valmis. Zombieiden lähestyessäheitä alkavat myös heidän keskeneräiset riidat nousta äärimilleen.

Vuoden kovin kauhuelokuva taitaa olla kyseessä. Romero on onnistunut jälleen tekemään kovanluokan zombie-elokuvan. Hyvä jatko maineikkaalle zombie-trilogialle. Myöskin tarina oli tehty hyvin ja se piti otteessaan.

Näyttelijät olivat hyvää luokkaa. Mitään sanomattomassa Ring 2:ssa esiintynyt Simon Baker tekee hyvän roolin Rileynä, samoin John Leguizamo. Dennis Hopper vetäisee pitkästä aikaa varsin tyylikkään niljakeroolin Kaufmanina. Asia Argento oli vain pakollisena naispääosassa, jonka rooli oli hieman yllätyksetön. Eugene Clark Big Daddy zombiena oli mainio.Mainittakoon vielä Shaun of the Dead -komedian väsäilleet Simon Pegg ja Edgar Wright nähdään cameorooleissa zombieina.

Land of the Dead on kokonaisuudessaan varsin näyttävä elokuva, itsensä genren luojalta. Vertakaan ei ole säästelty. Zombies, man. They creep me out.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 05.08.2005