4.10.2004 20:30

Alkuperäinen nimi:Jersey Girl
Valmistusvuosi:2004

Kevin Smithin uusin elokuva kertoo Ollie Trinkestä (Ben Affleck) ja tämän tyttärestä Gertiestä (Raquel Castro) jotka muuttavat Ollien isän luo asumaan, kun Gertien äiti kuolee tämän synnytyksessä. Jersey Girl sijoittuu, kuten niin moni Smithin aikaisemmistakin elokuvasta New Jerseyhin. Elokuva on lämminhenkinen draama-komedia rikastettuna Affleckin tutulla sanailulla ja hyvän roolityön tekevillä sivuosanäyttelijöillä Liv Tylerillä ja ”piirakan… laittajana” tunnetulla Jason Biggsillä. Onpa Will Smithkin saatu elokuvaan esittämään itseään.

Jersey Girl ei yllä Smithin loistavien Chasing Amyn tai Clerksin tasolle mutta on silti kelpo viihdettä. Elokuva eroaa aikaisemmista Smithin tuotoksista siinä, ettei sisällä häneltä tuttua rumaa kieltä eikä alapäähuumoria. Ainakaan siinä määrin mitä noissa aikaisemmissa elokuvissa. Tämä on myös Kevin Smithin ensimmäinen elokuva, jossa ei pääse näkemään noita rääväsuisia 2000-luvun Billiä ja Tediä, jotka nimellä Jay (Jason Mewes) ja Silent Bob (itse Kevin Smith) tunnetaan. Smith on mielestäni yksi tärkeistä alapäähuumorin ja pieruvitsien tulevista suurista ohjaajista.

Ihan ok pätkä ja helpottaa pahempaan nälkään Smithin tulevaa Passion of the Clerks -elokuvaa odotellessa. Nimi viittaa siihen, että siinä taas tullaan näkemään nuo ”p**uvitsejä viljelevä pilviveikko sekä hänen hiljainen tukeva ystävänsä”, jota Jay niin osuvasti kutsuu ”eväslaatikoksi”.

nimimerkki: Population1

Arvosteltu: 04.10.2004