Ihan keskiverto Suomileffa.

13.10.2003 22:57

Alkuperäinen nimi:Mosku - lajinsa viimeinen
Valmistusvuosi:2003

Lapin porokeisarista Moskusta kertova leffa, joka on otettiin muistaakseni vastaan melko ristiriitaisin tuntein ihan reaalielämässäkin. Leffa on jäänyt itseltäni väliin, mutta nyt kun siihen tuli törmättyä DVD-formaatissa niin pakkohan se oli katsoa.

Täytyy sanoa että leffa ei piirrä mitenkään selkeää Moskusta ihmisenä. Tarina ei ota pahemmin kantaa ja katsojalle (ainakin minulle) jäi vähän epäselväksi että mikä heppu on miehiään. Omaisuutta karttuu ja keinot tuntuvat hämäriltä, mutta varsinaisesti mitään rikoksia ei näytetä. Kun vastavoimat ovat rikollista ja vastenmielistä porukkaa niin Moskulle viritellään väkisinkin sankarinviittaa harteille, poislukien vaimon kohtelu.

Lehtisen rooli Moskuna menee jotenkin samalla sapluunalla kuin Raid. Yhteneviä repliikkejä, samoja tunnelmia. Vaikka Lehtinen on takuulla näytellyt paljon muutakin niin itse muistan hänet parhaiten Raidista ja olihan kyseessä loistorooli.

Moskun maisemat ovat upeita, oksat pois. Viva La Lappi! Leffan pituus 2h 9min alkaa vähän puuduttaa, ehkä vähän lyhyemminkin olisi asiat saanut kerrottua. Kyseessä on kokonaisuutena ihan keskiverto Suomileffa.

Arvosteltu: 13.10.2003