Ihan hyvä scifileffa.

17.12.2016 21:59

Alkuperäinen nimi:Arrival
Valmistusvuosi:2016

Denis Villeneuven ohjaama Arrival on scifi trilleri elokuva, jonka pääosissa nähdään Amy Adams ja Jeremy Renner. Elokuvassa mystiset alukset laskeutuvat ympäri planeettaa ja jokaiselle lähetetään tiimi sitä tutkimaan. Uhkaako ihmisiä sota tuntematonta vastaan vai kenties ensikontaktin myötä jotain muuta?

Elokuva alkaa hyvin mielenkiintoisesti ja sen tarina on muutenkin ihan hyvä. Valitettavasti kuitenkin ihan hyvä ei oikein riitä. Sillä pääpiirteittäin elokuvan juoni on tuttua kauraa. Elokuvassa tulee tuntematon uhka, jota ihmiset alkavat tutkia. Osa pelkää sitä ja on valmis mihin vaan selviytyäkseen. Eli aika perushuttua. Miksi elokuva ei silti ole huippuhyvä? Ensinnäkin alusten tutkiminen ja muu siihen liittyvä on ihan mielenkiintoista ja jännittävää, mutta elokuva vain ei jaksa olla tarpeeksi kiinnostava koko sen keston ajan. Onhan siinä toki lopussa mielenkiintoinen juonenkäänne, mutta elokuva on silti liian hidastempoinen ja tylsä, jotta se kantaisi loppuun asti kunnialla. Välillä elokuva on myös hieman sekavan tuntuinen, päähahmon muistojen takia tai koska tapahtumat vain loppuvat kesken. Kaiken kaikkiaan se kuitenkin on ihan hyvä ja kyllä sen katsoo, mutta katsooko uudelleen? Se onkin mielenkiintoinen kysymys. Loppu kuitenkin tekee elokuvasta hyvän ja se antaa sille uudelleen katsomisarvoa.

Elokuvan pääosissa nähdään Amy Adams ja Jeremy Renner. Sekä muissa rooleissa mm. Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg ja Tzi Ma. Amy Adams on roolissaan ihan hyvä, mutta muut näyttelijät eivät rooleissaan ole hirveän kummoisia. Edes toinen pääroolissa oleva Renner ei ole kummoinenkaan ja tämän takia elokuva ei oikein kunnolla toimikaan. Kyllähän Renner yrittää olla jotenkin mukana elokuvassa, mutta hän niin kuin muutkin jäävät Adamsin varjoon, eivätkä he lopulta juonen kannalta ole edes hirveän merkittäviä. Renner toki lopun juonenkäänteen myötä on tarpeellinen hahmo, mutta on silti melko vähän läsnä. Olisi ollut hyvä jos hahmoilla olisi edes ollut kunnollinen tausta tarina.

Kyllä Arrival kannattaa käydä katsomassa, sillä voihan joku tykätä tästä enemmän kuin itse tykkäsin. Uskallan ehkä jopa suositella elokuvaa, mutta jos haluaa nähdä hyvää scifiä, niin suosittelen ennemmin vaikka Rogue Onea. Dennis Villeneuve on ihan hyvä ohjaaja ja hänen seuraavaa elokuvaansa odotan todella innolla. Sillä seuraavaksi Villeneuve ohjaa legendaarisen Blade Runner elokuvan jatko-osan. Tällä kertaa ei taida olla hirveästi muuta sanottavaa tästä elokuvasta, ainakaan spoilaamatta sen juonta. Joten katsokaa itse onko elokuvasta mihinkään tai onko se edes jotenkin teidän makuunne.

Arvosteltu: 17.12.2016