Hyvin onnistunut ja hyvin hyvin viihdyttävä uusi luku zombie-saagaan.

16.8.2005 22:17

Alkuperäinen nimi:Land of the Dead
Valmistusvuosi:2005

Tätä elokuvaa olen odottanut, ja niin varmasti moni muukin George A. Romeron alkuperäiseen Dead-trilogiaan tutustunut. Land of the Dead on neljäs osa Romeron luomaan kauhusaagaan, jossa ovat kuolleet heräävät henkiin tuntemattomasta syystä muuttaen eläviä itsensä kaltaisiksi zombieiksi.

Ensimmäinen osa, Night of the Living Dead, valmistui vuonna 1965. Tämä hyvin halvalla tuotettu todellinen kulttiteos oli mustavalkoinen, ja siinä seurattiin muutaman ihmisen edesottamuksia, kun elävät kuolleet yllättäen alkoivat kylvää kuolemaa. Tapahtumapaikkana oli pääosin kartano, johon kourallinen ihmisiä joutui murtautumaan ja linnoittautumaan selvitäkseen hengissä. Toinen osa Dawn of the Dead näki päivänvalon vuonna 1975. Kyseessä oli ohjaajansa mukaan itse asiassa kunnon budjetilla tehty uusintaversio ensimmäisestä leffastaan, mutta kuitenkin Dawnia voi pitää jatko-osana, sillä elokuva jatkuu suoraan samanlaisesta kaaostilasta mihin Night of the Living Dead jäi, ja ihmisillä on saman verran informaatiota uudesta vastustajastaan. Jälleen pieni joukko ihmisiä linnoittautuu rakennukseen, mutta tällä kertaa joukkio koostuu sotilaista, ja linnakkeena toimii suuri kauppakeskus. Selvästi suuremmalla budjetilla kyhätty Dawn jatkoi kunniakkaasti sarjaa, eikä kolmas osakaan paljoa kahdelle ensimmäiselle hävinnyt.Saagan siis trilogiaksi vuonna 1985 venytti Day of the Dead, jossa elävien kuolleiden kylvämä kauhu ja kuolema on edennyt entistä suurempiin mittoihin. Joukko tiedemiehiä on paennut maanalaiseen laboratorioon, jota vartioi vahva sotilasrintama. Zombieita tutkitaan, ja pyritään löytämään keinoja niiden hävittämiseksi kokonaan. Day of the Dead oli aiempien osien tavoin ihailtavan jännittävä ja mukaansatempaava, melkeinpä seikkailulta tuntuva synkkä mutta suorastaan kutkuttava visio.Jokainen osa toi sarjaan lisää syvyyttä, eikä ohjaaja/käsikirjoittaja George A. Romero ole mennyt missään vaiheessa siitä mistä aita oli matalin.

Romero ei ole tyytynyt pelkästään luomaan uskomattoman kiinnostavaa ja mukaansatempaavaa kolmen elokuvan mittaista zombievisiota, vaan hänen aivojensa syövereistä on myös loihdittu erinomaisesti toimivaa yhteiskuntakritiikkiä, joka heijastuu siitä, mitä ihmiset tekevät ja joutuvat pohtimaan kohdatessaan ja sopeutuessaan uuteen tilanteeseen.Ja nyt siis vihdoin saimme neljännen osan kauhusarjaan, jonka jokainen osa suorastaan kerjää ihailua, ja jokainen osa on myös sen ansainnut.

Land of the Dead saapui vuonna 2005. Kova K-18-ikäraja on lupaava, ja lyhyt kesto kertoo siitä, että filmi on täyttä tavaraa, minkäänlaista venyttämistä ei ole luvassa, mikä on pelkästään hyvä asia. Minkälainen sitten onkaan elokuva Land of the Dead, Dead-sarjan neljäs osa? Ensimmäinen pieni negatiivinen fiba Land of the Deadia kohtaan syntyi sen nimestä: kaikki sarjan muut osat oli nimetty tyylikkäästi Night of the Living- Dawnof the- ja Day of the Deadiksi. Looginen jatko-osan nimihän olisi ilman muuta ollut esimerkiksi rainan työnimenä toiminut Noon of the Dead tai vaikkapa Afternoon of the Dead. Mutta loppuen lopuksi Land of the Dead osoittaa, että nimi on käypäinen, sillä elokuva tosiaankin on vieläkin enemmän aladattu maailmanlopun meiningillä, kun tilanne elävien kuolleiden suhteen on karannut jo reilusti hallitsemattomaksi. Maapallo on jo enemmän heidän kuin meidän. Viimeiset ihmiset asuvat suurissa jättikaupungeissa, ja rikkaat ovat säilyttäneet länsimaisen korkeatasoisen elämän, köyhien taas pyristellessä slummeissa. Selvällä yhteiskuntakritiikillä siis jälleen ladattu Land of the Dead on lähtökohdiltaan taattua Romeroa, eikä myöskään tyyli tuota pettymystä.

Elävät kuolleet ovat runsaslukuisuudessaan kova vastus kovalla tulivoimalla varustautuneille ihmisille, edelleenkin. Mutta pientä evoluutiota kokeneet zombiet ovat myös kehittyneet äyillisesti, mikä on suuri askel lajille, ja erittäin vakavaksi uhaksi muodostuva tekijä myös itse elokuvassa. Kutkuttavuus on edelleen se sana, joka kuvailee parhaiten leffan tunnelmaa. Varsinaisesta kauhusta ollaan edelleen kaukana, mutta tunnelma sen sijaan on jotain niin uniikkia, että kyltymättömyys tämäntyylisiä elokuvia kohtaan senkus kasvaa.

Land of the Dead on erittäin onnistunut elokuva, vaikka onkin selvästi nykymuodin mukaisempi kuin aiemmat teokset. Kuitenkaan Romero ei ole erehtynyt kikkailemaan kestämättömillä oman aikamme kikkailuilla luodessaan visuaalisesti tyylikästä viihdettä, vaan on käyttänyt hyvää makua osoittaen takuukestäviä ja erinomaisesti toimivia tehokeinoja niin kuvakulmissaan kuin erikoistehosteissaan. Ainoa miinus tehosterintamalta tulee muutamasta halvan näköisestä kohtauksesta, jotka näyttäisi olevan tehty tietokoneella. Terminator 3:mainen pään riippuminen ei ole täydellisen vakuuttava, samoin toinen zombien verinen uudelleenkuolema jätti parantamisen varaa tehostemiehille. Mutta moiset seikat eivät onnistu pilaamaan vuoden ja uuden vuosikymmenen yhden parhaimmista elokuvista tasoa. Ehei, tämä on erinomainen pätkä.

Land of the Dead eroaa myös aiemmista osista siinä, että mukaan on saatu pari tunnettua nimeä näyttelijäkaartiinkin. John Leguizamo on slummeissa duunarina kärsivä kovaksikasvanut mies, joka pyrkii keinoja kaihtamatta rikkaiden alueelle hyvän elämän makuun. Dennis Hopper on rahaa koko zombie-ongelmalla tahkova todellinen moraali-paskiainen, josta on tehty niin inhimillinen kuin mahdollista. Ja myös leffan yksi hauskimmista hahmoista. Asia Argento hurmaa keskeisessä naispääosassa, ja itse varsinaisen pääosan vetää suhteellisen tuntematon australialais-näyttelijä Simon Baker (The Ring Twi, Red Planet). Näyttelijävalinnat ja roolityöt ovat kauttaaltaan hyviä,

Romero ei ole päästänyt edelleenkään tätäkään osa-aluetta rempsalleen.Juoni on pääpiirteittäin perinteisempi kuin aiemmissa osissa, Romero on selvästi ottanut juonirunkoon vaikutteita perinteisistä toimintaelokuvista. Mutta uskomaton tunnelma, oiva musta huumori ripoteltuna ympäri elokuvaa, ja oikea yhteiskuntakritiikki tekevät tästä elokuvasta aiempien osien tavoin todellisen elokuvahelmen. Nykyaikainen kehittynyt tekniikka on mahdollistanut Land of the Deadin olevan kaikin puolin sujuvampi, joten en kerta kaikkiaan keksi mitään syytä, miksei tämä elokuva olisi parempi kuin aiemmat osat. Eli siis, ilman muuta nostan tämän entistä tuoreemman episodin sarjan muita osia paremmaksi tekeleeksi.

Kaiken kaikkiaan Land of the Dead on siis hyvin onnistunut ja hyvin hyvin viihdyttävä uusi luku zombie-saagaan, ja mielelläni näkisin ainakin tusinan lisää osia tähän kohuttuun sarjaan.

nimimerkki: plan_9

Arvosteltu: 16.08.2005