Hykerryttävän mielipuolista!

19.8.2008 22:16

Alkuperäinen nimi:Monty Python and the Holy Grail
Valmistusvuosi:1975

Monty Pythonin hullu maailma on Python-elokuvista varmaankin hypetetyin. Odotukset olivatkin tätä katsoessani korkealla. Lievä pettymys se kuitenkin oli, varsinkin ”Brianin elämän” suvereenin suuruuden jälkeen. Juonta en lähde tässä selostamaan sillä koko elokuvassa ei oikeastaan edes ole varsinaista juonta. Se onkin sen suurin puute. Koko pätkä tuntuu olevan vain tekosyy absurdien ja välillä vähän yli hilseen menevien vitsien laukomiselle.

Vitsit ovat taattua Monty Python -tasoa, eli jos siitä sattuu pitämään Hullu maailma on nautinnollista katsottavaa. Itsekin pidän Python-huumorista mutta Hullussa maailmassa gruppo ei pääse aivan parhaaseen vauhtiinsa edes sen huumorin puolelta. Vitsit ovat aivan helvetin absurdeja mikä menee välillä vähän liiankin avant-gardeksi minun makuuni. Suurimman osan aikaa tarina ja huumori kuitenkin pitää jalat jotenkuten maan pinnalla ja on juuri hykerryttävän mielipuolista, kuten Pythoneilta on lupa odottaa. Loppuratkaisu on kuitenkin vähän tyhmä. Vai jäikö minulta jotain oleellista huomaamatta?

Tietyistä puutteistaan huolimatta Monty Pythonin hullu maailma on kuitenkin varsin hyvä elokuva. Kannattaa tämä katsoa, jos Pythoneista tykkää ja onhan kyseessä joka tapauksessa kappale elokuvahistoriaa. Komedian merkkipaalu, hyvässä ja pahassa.

Arvosteltu: 19.08.2008