Hurjapäät-elokuvaa voi vihata tai rakastaa.

7.2.2010 19:35

Alkuperäinen nimi:The Fast and the Furious
Valmistusvuosi:2001

Jokainen tietää, mitä on katukaahaus: pääasiassa seksikkään kauniita naisia, huippunopeuteen tuunattuja autoja, biletystä ja stereoista soivaa rap-jumputusta. Hurjapäät (The Fast and the Furious, 2001) on ennakkoluuloja aiheuttava elokuva. Sitä voi pitää ennen elokuvan katsomista joko täydellisenä roskana tai loistavana toimintaviihteenä. Hurjapäät ei kuulu onneksi ensiksi mainittuun kategoriaan, mutta ei valitettavasti siihen toiseenkaan.

Brian O’Conner (Paul Walker) on nuori poliisi, jonka tehtävänä on soluttautua Los Angelesin katuajokuningas Dominicin (Vin Diesel) tutkiakseen rekkojen varastelutapausta. Kukaan ei huomaa Brianin olevan poliisi, kunnes tiimin jäsen Leon (Johnny Strong) alkaa epäillä. Brian kuitenkin onnistuu pitämään poliisin uransa piilossa ja rakastuu Dominicin siskoon Miaan (Jordana Brewster) ja ystävystyy Dominicin kanssa. Lopulta Brian joutuu valitsemaan, ollako poliisien puolella vai Dominicin ja tiimin puolella. Juoni on kliseinen, mutta tällaiseen elokuvaan ei juuri muunlainen juoni sovi.

Elokuva jakaa mielipiteitä puolelta toiselle. Ensinnäkin huomaa, että itse elokuvaan ei ole panostettu tarpeeksi, ja elokuvan maine ratsastaakin enemmän ulkokuorella, joka vetoaa teiniin jos toiseenkin. Kuvauspuolella on tehty loistavaa työtä, ja visuaalinen toimivuus on huippuluokkaa. On yllättävää, miten upealta lentävät peltiromut näyttävät, kun kuvakulma on oikea. Valitettavasti musapuoli on sekoitus räppiä ja jumputusta, joka ei koskaan ole elokuvassa hyvä juttu. Mukana on myös metallimusiikkia, mutta elokuvan hevimetalli on valitettavasti alternative-metallia, jota kuulee muutenkin ihan tarpeeksi.

Hurjapäät-elokuvan ohjaus on keskiluokkaa. Rob Cohenin ansioluettelossa elokuva ei varmastikaan ole mikään merkittävä elokuva, mutta jotenkin elokuvassa on jotain ammattimaisuuden tuntua. Myös käsikirjoitus on sulavaa, paitsi silloin kun on tarkoitus puhua autoista: silloin elokuvassa kuulee samanlaista, ärsyttävää puhetta mitä kuulee automekaanikoiksi opiskelevilta ammattikoululaisilta. Näyttelijävalikoima on onnistunutta (lukuun ottamatta ärsyttävää Chad Lindbergiä, joka erottuu Jesse-mekaanikkona kuin kipeä peukalo), vaikkei ainoa merkittävä näyttelijä on autoelokuvien kuningas Vin Diesel.

Kaiken kaikkiaan Hurjapäät-elokuvaa voi vihata tai rakastaa. Minun kohdallani pitkän harkinnan mielipiteeni sijoittui enemmän vihaamisen puolelle, mutta tässäkin elokuvassa on olemassa hyvät puolensa. Harmi vaan, että Hurjapäät-elokuvan hyvät puolet vesitetään ulkokuorella, joka perustuu naisiin, seksiin, väkivaltaan, kiroiluun ja autoihin. Suosittelen elokuvaa lähinnä autoelokuvien ystäville ja toimintaviihteen suurkuluttajille, kaikkiruokaisille elokuvankatselijoille varauksella.

Arvosteltu: 07.02.2010