Huonoimpia komedioita miesmuistiin.

4.8.2005 22:59

Alkuperäinen nimi:Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd
Valmistusvuosi:2003

Nuija ja tosinuija on yksi 1990-luvun hauskimmista komedioista ja allekirjoittaineen parhaat komediat-listan kärkisijoilla. Mutta kukapa olisi tuolloin osannut aavistaa että Nuijalle ja tosinuijalle tehdään 9 vuotta myöhemmin prequel-osa? Itse tartuin jatko-osaan pelonsekaisin tuntein mutta olisi tämä kyllä saanut jäädä homehtumaan vuokraamon hyllylle.

Elokuva siis kertoo Harryn ja Lloydin ensitapaamisesta. Tapaaminen tapahtui kouluaikoina ja siitä alkoi heidän todellinen ystävyys. Ensitöikseen nuijat saavat perustaa koulun erikoistapauksille oman luokan mutta luokka-idea onkin vain koulun rehtorin yritys rikastua laittomin keinoin. Vaikka nuijat eivät olekaan viisaimmasta päästä niin silti he ovat rehtorin suunnitelman tiellä.

Suoraan sanottuna Tosinuija ja vielä nuijempi on todellinen pohjanoteeraus. Elokuvan huumori ei toimi alkuunkaan eikä katsojaa naurata vaikka yritystä on koko ajan. Kaiken lisäksi elokuvan näyttelijät ovat huonoja mutta pääkaksikon yhteistyö sentään pelaa ihan hyvin ja asiaa helpottaa se että kaksikko näyttääkin kovasti esikuviltaan Jim Carreylta ja Jeff Danielsilta. Mutta se ei kuitenkaan riitä pelastamaan elokuvaa pohjamudasta.

Aika huonotasoinen leffahan on kyseessä enkä suosittele tätä ainakaan alkuperäisen ystäville. Huonoimpia komedioita miesmuistiin.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 04.08.2005