Hitman olisi voinut olla niin paljon enemmän, mutta ei.

1.7.2008 11:41

Alkuperäinen nimi:Hitman
Valmistusvuosi:2007

Kauanhan tätä oltiin jo suunniteltu ja odotettu, Hitman pelisarjaan perustuvaa elokuvaa nimittäin. Itse näin leffan trailerin jo viime vuoden puolella ja pakkohan se oli sitten katsastaa itse leffakin.

Hitmanin, eli agentti 47:n roolin valittiin melko yllättäen Timothy Olyphant. Itse olin hänet aikaisemmin nähnyt vain Die Hard 4.0:ssa pahis Thomas Gabrielina, jossa Olyphant ei onnistunut oikein vakuuttamaan, mutta odotin silti tältä leffalta paljon enemmän.

Agentti 47 kuuluu ”organisaatioon” joka kouluttaa orpolapsia valioluokan tappajiksi. Agentti 47 on organisaation paras tappaja, joka kuitenkin epäonnistuu eräässä tehtävässä, jonka kautta hän onnistuu sekaantumaan salaliittoon, jossa on mukana jopa itse venäjän presidentti. Tämän takia hän saa peräänsä Interpolit, FSB:t sun muut huippu tiedustelupalvelut.

Hitman ei onnistu vakuuttamaan kunnolla. Onhan siinä jossain määrin hyviä räiskintä-, tappelu- ja takaa-ajo -kohtauksia, mutta ei sitten mitään muuta. Ainoa valopilkku näyttelijöiden listassa on Pako-sarjastakin tunnettu Robert Knepper. Hän onnistuu roolissaan FSB:n salaliittoagentti Juri Marklovina hienosti. Knepperiltä irtoaa hyviä kommentteja useaan kertaan leffan aikana. Muut näyttelijät eivät vakuuta. Olyphant selviytyy kohtalaisesti Agentti 47:n roolista, mutta ilmeitä tai hauskoja kommentteja ei tältä kivinaamalta juurikaan irtoa.

Hitman olisi voinut olla niin paljon enemmän, mutta ei. Näyttelijät olisi pitänyt valita huolellisemmin, esimerkiksi Jason Statham tai Vin Diesel sopisivat paljon paremmin pääosaan. Leffa jää pelkäksi aivot narikkaan räiskintä- ja äijäleffaksi, kun siitä oltaisiin voitu saada jännittävä ja hieno elokuva pienellä panostuksella.

Arvosteltu: 01.07.2008