Hieno elokuva, josta ei kyllä mikään jää puuttumaan!

4.8.2010 17:40

Alkuperäinen nimi:Suspiria
Valmistusvuosi:1977

Daria Nicolodi ja Dario Argento ovat käsikirjoittaneet Suspirian hienosti. Myös Dario Argento on ohjannut mahtavasti koko elokuvan. Näyttelijät myös kaikki ansaitsevat isot kiitokset. Elokuva on kokonaisuudessaan upea, ja elokuvan katsominen ei todellakaan ole mitään ajanhukkaa! Elokuva ei ehkä ole hirveän eeppinen, mutta siitä huolimatta se on yksi lempielokuviani. Ja syystä. Yksi huono puoli elokuvassa on: sen veri ei näytä oikein aidolta. Veriset kohtaukset toki ovat aika pelottavia, mutta kun veri roiskuu, niin pitää sanoa, että eipä kamalan aitoa ole.

Päähenkilönä on 21-vuotias Suzy, joka on päässyt arvostettuun Saksalaiseen sisäoppilaitokseen. Suzyllä oli ajatus yöpyä sisäoppilaitoksessa, mutta hän ei voinut, koska sisäoppilaitoksen ovipuhelimeen oli äänitetty sanat: en tunne teitä. Menkää pois! Niimpä Suzy sitten joutui viettämään yönsä kaupungissa. Samana yönä sisäoppilaitoksessa tapahtui raaka murha. Eräs tyttö oli nimittäin puukotettu ja hirtetty johdosta tiputtamalla lasikaton läpi. Toinen tyttö oli taas kuollut, kun hän oli jäänyt sortuvan lasikaton alle.
Seuraavana päivänä kaikki kuitenkin oli ennallaan. Suzy harjoitteli balettia muiden tyttöjen kanssa, ja kaikki oli hyvin. Kohta kuitenkin joku oli oudosti. Koko ajan porukkaa oli vähemmän ja vähemmän. Tyttöjä sisäoppilaitoksesta murhattiin raa’asti ja murhaajaa ei saatu millään selville. Suzy sai selville, että kaikki ei ollut aivan kohdillaan. Entä jos murhaaja oli joku henkilökunnasta? Kuka oli seuraava uhri? Suzy lähti selvittämään murhaajaa.

Elokuvassa veri roiskuu runsaasti ja raakoja kohtia ei yhtään säästellä. Elikkä K-18 ikäraja on todellakin paikallaan. Elokuva on kokonaisuudessaan hyvin pelottava, aika raju, aika ahdistavaa kamaakin se on. Mutta todella hyvä klassikko elokuva Suspiria on. Katsomisen arvoista kamaa, eikä hetkeäkään mene hukkaan. Jännitystä piisaa koko ajan. Elokuva on hyvin sekoitettua kauhua ja trilleriä. Verta ei TODELLAKAAN tule puuttumaan ja pelottava kauhumusiikki kruunaa kaiken. Elokuva ei ole juurikaan ennalta arvattava. Kuka olisi voinut olettaa, minkälainen murhaaja on? Pohjimmiltaan Suspiria on hyvä kauhuleffa, ja leffa sopii kaikille kauhun ystäville.

Vaikka elokuva onkin todella hyvä kauhuleffa, kannattaa ottaa huomioon nämä asiat: Veri ei näytä aidolta (niinkuin aiemmin jo sanoin), väkivallalla on ehkä hieman mässäilty ja juonesta ei välillä saa kunnolla selvää. Elokuvassa saattaa olla joillekkin, jotka pitävät jostain alienista, the omenista, hohdosta ja tappajahaista liikaa murhaa. Mutta slashersarjojen fanittajille murhaa voi taas olla tarppeksi tai jopa liian vähän. Riippuu ihmisistä.

Itse, kun katoin Suspirian ensimmäisen kerran, pelotti aivan hirveänä. Nykyään mikään ei sen jälkeen ole pelottanut enempää. Suspiria oli nimittäin ensimmäinen kauhuelokuva, jonka katsoin. Sen jälkeen tykkäsin katsoa kaikennäköistä. Suspiriassa yhdistyvät kauhu, pelko, ja ajatus siitä, että olisit opiskelemassa sisäoppilaitoksessa ja joku alkaisi yhtäkkiä murhata ihmisiä sieltä. Pelottavaa, vai mitä? Suspirian jatko-osat Inferno ja Mother of Tears ovat luultavasti hyviä. Itse en vielä ole nähnyt kumpaakaan, mutta kohta kyllä aion katsoa. Ehdottomasti. Kuitenkin luulen, että alkuperäinen, eli Suspiria on parempi, kuten yleensä alkuperäiset ovat.

Suspiriaa en suosittele liian nuorille. Kyllä useat alle 18-vuotiaat ovat katsoneet sen (kuten minä, heh heh). Itse kyllä olen alle 18 vuotias, ja olen katsonut muitakin rajuja elokuvia, mutta mikään ei ole ahdistanut paljoa. Ja hyvä niin. Ehkä on myös parempi, että ihmiset, joita helposti veriset elokuvat alkavat ahdistaa, eivät katso Suspiriaa. Se nimittäin minuakin paljon ahdisti. Mikään sen jälkeen ei ole kyllä paljoa ahdistanut tai pelottanut.

Kokonaisuudessaan Suspiria on hieno elokuva, josta ei kyllä mikään jää puuttumaan. En suosittele herkkähermoisille.

Arvosteltu: 04.08.2010