Hieman erilainen Muumi-elokuva, joka on virkistävää katseltavaa.

14.3.2017 14:01

Vuoden 2014 Muumit Rivieralla perustuu Tove Janssonin luomaan Muumiperhe Rivieralla tarinaan. Muumit ei varmaankaan tarvitse mitään esittelyjä, koska kaikkihan me nyt Muumit tiedetään. Valkoiset otuksen, jotka ovat muuten alasti, mutta uidessa käyttävät vaatteita? No, joka tapauksessa tarina kulkee näin: Niiskuneitiä alkaa kyllästyttää Muumilaaksossa oleminen ja hän tahtoisi lomalle. Kun Niiskuneiti, Pikku Myy ja Muumiperhe ovat purjehtimassa, he päätyvät Rivieralle. Osa ihastuu paikkaan ja osa ei niinkään.

Vaikka Muumilaakso ei ole elokuvan tapahtumapaikka jossa elokuva tapahtuisi, se ei haittaa. Rivieralta löytyy usein kuvasta joitain yksityiskohtia.

Elokuva oli saanut kritiikkiä siitä, miten erilainen elokuva on kyseessä. Tämä on totta! Kyseessä on nimittäin paljon härskimpi Muumi-filmatisointi kuin yleensä ja se poikkeaa suuresti Muumilaakson tarinoita -sarjasta. Siinä Muumipappa vetää vähän väliä viskiä ja sellaista. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä mitä tässä on lähdetty hakemaan, mutta minä ymmärrän. Tämän idea on tehdä rohkeasta jotain uutta, mutta vanhaa ja jotain mikä toimii. Nämä kolme asiaa on onnistuttu toteuttamaan kohtuu hyvin. Tässä on myös kunnioitettu Tove Janssonin tyyliä.

Nipsu on yksi hahmo mitä ei ole otettu elokuvaan mukaan, jota ei edes huomaa, kun on tarpeeksi kauan aikaa kulunut katsellessa. Animaatio on erittäin hienoa ja hauskoja kohtauksia löytyy aina välillä. Kaikkia vitsejä lapset eivät tule tajuamaan, joten aikuisillekkin löytyy jotain. Ääninäyttely on joissain kohtaa vähän tympeää, joka saattaa häiritä joitakin.

Tämän idea on tehdä rohkeasti jotain uutta, mutta vanhaa ja jotain mikä toimii.

Arvosteltu: 14.03.2017