Heikko tekele, jota edes Sam Jackson ei pelasta

9.3.2008 13:39

Alkuperäinen nimi:Freedomland
Valmistusvuosi:2006

Vuonna 2006 valmistunut Joe Rothin ohjaama Freedomland on huono elokuva. Pohjimmiltaan se kertoo rotueroista yhdysvaltalaisessa lähiössä, ja toisaalta se kertoo huumeista, vanhemmuuden ongelmista ja traagisesta rikoksesta. Edes yleensä niin mainio Samuel L. Jackson ei pelasta tätä tekelettä hyvän arvosanan piiriin.

Richard Pricen romaaniin perustuvan elokuvan alku on ihan lupaava. Julianne Mooren esittämä äiti saapuu sairaalaan ja väittää, että hänen autonsa on varastettu. Eikä siinä kaikki, sillä autossa oli myös hänen pieni poikansa, joten jälkikasvukin on teillä tietymättömillä. Jacksonin esittämä poliisi alkaa tutkia tapausta samalla kun epäilyt ja paine kohdistuu mustien asuttamalle köyhälle alueelle, joka lopulta eristetään.

Näyttelijäsuoritukset eivät häikäise, vaikka Jackson tekeekin parhaansa. Julianne Moore on heikko ja ärsyttävä, eikä Sopranosista tuttu Edie Falco tuo paljon pontta juoneen tai tapahtumiin. Lopulta liiallinen ennalta-arvattavuus jättää katsojalle vain pahan olon.

Mielenkiintoisin asia elokuvassa on asuinalueen eristäminen ja rotuennakkoluulojen täyttämä kerronta. Paremmalla paneutumisella jo pelkästään tästä aiheesta olisi saanut kelvollisen ja yhteiskuntakritiikkiin tähtäävän leffan jättämällä itse rikostapauksen enemmän takavasemmalle. Pitkitetty ja paatoksellinen loppu kruunaa elokuvan huonouden. Vaikka dvd:n takakansi suloisesti väittääkin Freedomlandia ”räjähdysmäiseksi trilleriksi”, ei se sitä missään vaiheessa ole.

Arvosteltu: 09.03.2008