Hauska, vauhdikas, jännittävä ja surullinen.

29.6.2003 13:33

Alkuperäinen nimi:The Right Stuff
Valmistusvuosi:1983

Valiojoukko (The Right Stuff) on elokuva joka kertoo Yhdysvaltain ensimmäisistä astronauteista, ja ennenkaikkea heidän koulutuksestaan. Sivussa Valiojoukko kertoo myös legendaarisesta lentäjästä Chuck Yeageristä, joka ensimmäisenä ihmisenä rikkoi äänivallin.

Kun jenkit huomaavat viisikymmentäluvulla, miten paljon venäläiset ovat jo edistyneet avaruusteknologiassa, heille tulee kiire saada mies avaruuteen. He valitsevat maan parhaita lentäjiä laivastosta, ilmavoimista ym. Ja vievät soveltuvuustesteihin, joiden aikana tulevat astronautit eivät tiedä oikein mihin heitä testataan. Lopulta valitaan seitsemän miestä, joista tulee Yhdysvaltain ensimmäiset astronautit.

Valiojoukko on hauska, vauhdikas, jännittävä ja surullinen elokuva, joka perustuu tositapahtumiin. Elokuvassa näytettävät jutut ovat ihan oikeasti tapahtuneet. Tai siis, ei tietenkään joka hiton yksityiskohta mutta pääpiirtein.

Näyttelijävalinnat ovat kohdallaan. Scott Glenn esittää mahtavasti ensimmäistä Amerikkalaista avaruudessa, Kapteeni Alan Shepardia. Ed Harris vetää myös mukavasti roolinsa astronauttina, jolla on sana ja tavat hallussa. Dennis Quaid esittää nuorta keltanokkaa nimeltä Gordo Cooper hyvin, ja Fred Ward tämän vanhempaa kaveria Gus Grissomia. Muutkin astronauttien esittäjät ovat kohdallaan, mutta heihin ei kiinnitetä yhtä paljon huomiota. Sam Shepard esittää lentäjä-ässä Chuck Yeageriä oikein hyvin. Myös elokuvan ohjannut ja käsikirjoittanut Philip Kaufman tekee hyvää työtä omalla sarallaan.

Kaiken kaikkiaan Valiojoukko on erittäin hyvä elokuva, jota suosittelen kaikille, mutta erikoisesti historiasta kiinnostuneille.

”I think there is a plane with my name on it…”

Arvosteltu: 29.06.2003