Guardians of the Galaxy on erittäin hauska, erittäin viihdyttävä, mutta kovin, kovin yllätyksetön.

30.12.2014 15:27

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Guardians of the Galaxy
Valmistusvuosi:2014

Marvel universumi laajenee Kosmoksen äärelle. Leffan Star-Lordista, puhuvasta puusta tai puhuvasta pesukarhusta ei ole kuultu paljoakaan. Sarjakuva ei ole tunnettu, ja Marvel Studiosilta oli iso riski passittaa joukko tuntemattomia hahmoja valkokankaalle. Riski kuitenkin kannatti ja elokuvasta tuli menestys ja pysyi jenkeissä monta viikkoa katselulistojen kärjessä.

Tarina alkaa siitä kun nuori Peter Quill (Chris Pratt) menettää äitinsä ja joutuu yllättäen oudon avaruusaluksen kaappaamaksi. Yli 20-vuotta myöhemmin Quill on vanhaa musiikkilevyään kantava ja vitsejä heittävä palkkionmetsästäjä, joka löytää pallomaisen esineen pimeästä luolasta. Sitten monien sattumien kautta yhtäkkiä ollaan vankilassa ja yrittämässä pakoyritystä roskasakin kanssa, johon kuuluu kaksi kovanaamaa Groot ja Rocket (ääninä Vin Diesel ja Bradley Cooper), kostonhimoinen Drax (Dave Bautista) sekä mystinen salamurhaaja Camora (Zoe Saldana). Ja sitten ollaan pelastamassa galaksia.

Itse olin hieman ennakkoluuloinen elokuvaa kohtaan, mutta kun nettiin alkoi tulla positiivisia arvosteluja jotka toittovat ”best superhero movie ever”, päätin kääntää uuden lehden, ja katsoa elokuvan.

Guardians of the Galaxy on suuresta hypetyksestä huolimatta hieman ristiriitainen kokonaisuus. Kerrotaan ensiksi ne pluspuolet.

Elokuva on hauskan värikäs ja 3D:nä hienoa katsottavaa. Kieli viettää poskessa paljonkin aikaa mutta yllätyin, kun se ei ollenkaan haitannut. Leffan vahvin ansio on ehdottomasti hauskat hahmot. Groot on hauska puu, joka sanoo kokoajan vain yhden repliikin: ”I’m Groot”. Myös Grootin toveri Rocket on hyvin onnistunut. Drax oli positiivisin yllätys, joka vaikutti ennen leffaa erittäin tylsältä hahmolta, mutta onnistuikin naurattamaan monta kertaa. Päähahmo Star-Lord ei pärjää edellä mainituille, mutta ansaitsee maininnan siitä, kuinka hyvän roolityön Chris Pratt tekee. Camora jää heikommaksi, mutta ainoastaan muiden hyvyyden takia. Hahmoja on valtavasti, mutta silti elokuva ei kärsi siitä.

Sitten ne huonot puolet. Kaksi tuntia hurahtaa hetkessä, mutta se kertoo Guardians of the Galaxyn olevan selvä viihde-elokuva. Tarinallisia ansioita elokuva ei tarjoa, ja ainoa juonen tapainen on jo käytetty miljoona kertaa aikaisemmin. Sen lisäksi leffan pääpahis Ronan jää sisällöttömäksi, vaikka onkin Thor the Dark Worldin Malekithia paljon parempi.

Se on sääli sillä elokuva on erittäin hauska, erittäin viihdyttävä, mutta tarinallisesti kovin, kovin yllätyksetön. Tämä ei ole todellakaan paras Marvel, se jää Iron Man 1:en, The Avengersin ja uusimman X-Menin ja Captain America 2:en varjoon.

Vaakakuppi seisoo kolmen ja puolen, ja neljän tähden välillä, mutta kallistuu tällä hetkellä huononpaan.

Arvosteltu: 30.12.2014