Genrensä hienoimpia saavutuksia.

5.8.2004 13:45

Alkuperäinen nimi:องค์บาก
Valmistusvuosi:2003

Mihin on hävinnyt se aika, jolloin vaijereita tai tietokonetehosteita ei tarvittu taistelukohtausten tekemiseen? Miksei enää tehdä yhtä hyviä martial arts –elokuvia kuin ennen? Eipä hätää, Ong-Bak on vastaus noihin kysymyksiin ja on elokuva, jossa ei käytetä vaijereita tai tietokonetehosteita. Se on paluu takaisin vanhan kunnon old school –tyyliin.

Ong-Bak ei ole juonellisesti mitenkään hyvä. Elokuva kertoo Tingistä (Phanom Yeerum), joka lähtee Bangkokiin etsimään Ong-Bakin patsaasta vietyä päätä. Tämän ympärille on saatu aikaan mitä hienoimpia taistelu- ja akrobaattikohtauksia. Enpä muista, milloin viimeksi olen nähnyt näin henkeäsalpaavia kohtauksia. Phanom Yeerumista tulee olemaan 2000-luvun Jackie Chanin ja Bruce Leen yhdistelmä. Elokuvassa käytettävä Muay Thai tekniikka on vertaansa vailla. Ne potkut ja kyynärpääliikkeet… Kovinkin martial arts –fani pakahtuu näiden liikkeiden jälkeen.

Ong-Bak on genrensä hienoimpia saavutuksia. Se on todiste, ettei tarvita vaijereita tai cgi-tehosteita hienojen taistelu- ja akrobaattikohtauksien tekemiseen. Ong-Bak oli Phanom Yeerumin ensimmäinen elokuva, mutta alku ei voinut paremmin alkaa. Odotan innolla, milloin häneltä tulee uusia martial arts –elokuvia.

Mutta tulee olemaan yksi ongelma, jos haluaa nähdä tämän elokuvan dvd:nä, nimittäin elokuvaa ei ole julkaistu enkkutekstien kera. Liikkeellä on ainoastaan Thai-julkaisu, joka sisältää vain thaisubit ja Hong Kong –julkaisu, joka sisältää thai- ja kiinatekstitykset. Jos kumpikaan kieli ei taivu, on olemassa vastaus ongelmaan: Edkon Hong Kong vcd-julkaisu, joka sisältää sekä kiina- että enkkutekstitykset.

Ong-Bak on erittäin suositeltavaa martial arts –elokuvien faneille, eikä tämä tule pettämään faneja. Päinvastoin.

Arvosteltu: 05.08.2004