Galaksin Vartijat ovat taas täällä.

30.4.2017 15:08

Marvel Studion uusin elokuva Guardians of the Galaxyn jatko-osa on nyt täällä. Ensimmäisen osan kanssa Marvel teki pienen riskin, sillä hahmot eivät olleet tuttuja tavalliselle katsojalle. Riski kuitenkin kannatti ja ensimmäinen osa oli todella suosittu ja keräsi hyvin katsojia elokuvasaleihin, joten jatko-osan tuleminen oli varmaa.

Ensimmäinen Guardians oli hieman erilainen Marvel elokuva, sillä se perustuu lähes kokonaan muualle kuin maapallolle ja on vielä enemmän scifiä. Samalla linjalla jatketaan siis edelleen ja Guardians kakkonen pyörii jälleen ympäri galaksia. Jälleen tulee tilanne että galaksi vaatii suojelemista ja pelastusta. Tähän on tiimi jälleen valmis, mutta nyt joukko vielä hieman kasvaa.

Nyt joukkoon kuuluu siis Star-Lord, Drax, Gamora, Groot ja Rocket, kuten aiemminkin, mutta nyt joukkoon lisätään Yondu, Nebula ja Mantis. Joista ehdottomasti Yondu ja Drax varastavat usein show`n. Toki muutkin ovat aivan mahtavia ja elokuva on edellistä osaa hauskempi ja samalla silti myös vakavampi. Elokuva tasapainoileekin komedian, toiminnan ja draaman kanssa ja onhan siinä myös aimo annos scifiä. Tai siis kyseessähän on scifi elokuva, joten totta kai. Kurt Russellin hahmo Ego on myös todella hyvä ja hän on joka kohtauksessa mahtava ja myös hän varastaa kohtaukset joissa on mukana.

Eli pääosissa nähdään jälleen Chris Pratt (Star-Lord), Zoe Saldana (Gamora), Dave Bautista (Drax), Michael Rooker (Yondu) ja Karen Gillan (Nebula). Ja Bradley Cooper toimii Rocketin äänenä ja Vin Diesel Grootin äänenä kuten viime kerrallakin. Sen lisäksi elokuvassa nähdään mm. Kurt Russell (Ego), Pom Klementieff (Mantis), Sylvester Stallone (Stakar), Elizabeth Debicki (Ayesha), Sean Gunn (Kraglin) ja Tommy Flanagan (Tullk). Elokuvan ohjaa tälläkin kertaa James Gunn joka myös käsikirjoitti sen, kuten myös viimeksikin.

Elokuva on todella hauska ja Bautistan Drax on ehdottomasti paras ja hauskin ja varastaa aina kohtaukset joissa on. Pratt ja Cooper on myös mahtavia Peterinä ja Rocketina, sekä Rookerin Yonku on aivan mahtava. Yondun hahmo onkin mukavasti parantunut viime kerrasta ja häntä onkin mukava nähdä. Toki olihan hahmo jo hyvä viime kerrallakin, mutta nyt vielä parempi siis. Toki myös muutkin hahmot ovat parempia kuin viimeksi. Hahmot ovat saaneet lisää lihaa luiden ympärille ja ovatkin näin syvällisempiä ja monelle annetaan enemmän tausta tarinaa. Eli hahmot ovat siis kasvaneet hahmoina entisestään.

Huumorin lisäksi elokuvassa on paljon toimintaa ja yllättävän paljon myös draamaa. Elokuvassa perhe on myös todella suuressa roolissa, sillä ovathan Guardiansit keskenään kuin suurta perhettä ja saapahan Peter myös selville oman isänsä. Elokuva onnistuu paikoin olemaan myös koskettava ja surullinen, joten kaikki se samassa paketissa tekee elokuvasta todella hyvän. Elokuva onnistuu sekoittamaan yhteen kohtaukseen useita eri mielentiloja kun esimerkiksi ensin on koskettava kohta, johon heitetään joku vitsi ja silti kohtaus jatkuu koskettavana. Hyvin taidokkaasti tehty elokuva. Tämä elokuva on yksi tunteikkaimmista Marvel elokuvista, varsinkin juuri elokuvan loppu on tosi tunteikas, mutta juuri herkimmälläkin hetkellä tulee taas huumoria mukaan.

Elokuva sisältää paljon toimintaa, joka on tehty hyvin ja näyttävästi, mutta silti sitä tuntuu olevan välillä mukana ihan vain siksi. Vaikka toimintakohtaukset ovatkin näyttäviä, on ne silti välillä hieman liian latteita ja hieman turhia.

Elokuva viittaa hyvin aiempiin tapahtumiin keskusteluissa, pienillä sivuhahmoilla, cameoilla ja muilla pienillä asioilla, mikä tietenkin on hyvä asia kaikille jotka ovat nähneet alkuperäisen elokuvan useita kertoja. Samalla elokuva laajentaa jälleen Marvelin elokuvamaailmaa, lisäämällä siihen ties mitä paikkoja ja hahmoja. Itse en malta odottaa mitä tulemme näkemään seuraavassa osassa tai tulevissa muissa Marvel Studion elokuvissa. Jokin aika sitten James Gunn vahvisti että aikoo ohjata ja käsikirjoittaa myös kolmannen Guardians of the Galaxy elokuvan. Toki vielä ei ole tietoa koska se on tulossa, mutta aikaisintaan vuonna 2020.

Vaikka elokuva onkin hauska ja toiminnan täyteinen ja toimii muutenkin todella hyvin, jää se hieman huonommaksi ensimmäisestä osasta. Elokuva ei silti missään nimessä ole huono, mutta se ei vaan enää ole mikään yllätys sillä lailla kuin ensimmäinen osa oli. Silti suurena Marvel fanina pidin elokuvasta paljon ja siinä oli todella paljon hienoja pieniä ja suuria viittauksia ties mihin hahmoon ja muuhunkin. Elokuva viittaa jälleen paljon 80-luvun pop kulttuuriin ja musiikit ovat edelleen kaikki sieltä. Elokuvassa nähdään myös monen moista cameo roolia, eikä vain pelkästään Stan Leen. Toki Leen cameo elokuvasta löytyy ja itse asiassa siitä lisää myöhemmin tässä arviossa.

Elokuvan juonesta en nyt paljoa tässä kerro, vaan jokainen voi itse käydä elokuvan katsomaan. Mainittakoon kuitenkin, että elokuvan jatkaa tarinaa ensimmäisestä osasta ja tapahtumat sijoittuvat noin muutamaa kuukautta myöhemmin. Elokuva jatkaa siis tiimin seikkailuja ja syventää ja avaa tarinaa Peter Quillin (Star-Lord) vanhemmista ja varsinkin siis juuri isästä. Se tarina on myös toteutettu todella hyvin, mielenkiintoisesti ja koskettavasti.

Elokuvan pahis on tällä kertaa todella hyvä ja toisin kuin suurin osa Marvelin pahiksista niin myös syvällinen. Pahiksen vaikutus on myös sen verran suuri, että hänestä varmasti puhutaan myös jatkossa. Toisin kuin esimerkiksi viime elokuvan pahis Ronan, joka jäi täysin yksiulotteiseksi ja Thanoksen jalkoihin. Nyt kuitenkin on siis petrattu ja saatu pahis kunnolla toimimaan. Siitäkin huolimatta ensimmäinen osa oli hieman parempi, ehkä juuri uutuuttaan. Sillä nyt on hahmot tuttuja ja osaa ehkä helpommin päätellä mihin suuntaan elokuva menee. Silti elokuvassa on yllätyksiä ja olikin hienoa nähdä, että sen tekijät uskalsivat mennä elokuvalla tiettyyn suuntaan.

Elokuva vastaa paljon niihin kysymyksiin mitä ensimmäinen herätti, mutta antaa toki niitä lisää. James Gunn kertoi juuri että aikoo ohjata myös kolmannen osan, joten siinä taas selviää varmasti lisää. Sitä ennen Guardians of the Galaxy porukka nähdään kuitenkin ensi vuonna ensi-iltansa saavassa Avengers: Infinity War elokuvassa ja ilmeisesti myös sen jatkossa, vielä nimeämättömässä Avengers neljä elokuvassa.

Niille jotka ovat nähneet kaikki Marvel elokuvat ja odottavat aina Stan Leen cameo roolia, niin tälläkään kertaa ei tarvitse pettyä. Tällä kertaa myös suuri fani teoria siitä että Lee onkin aina sama hahmo, mutta eri roolissa ja näin ollen oikeasti Watcher saa jonkinlaisen varmistuksen. Ei siitä sen enempää vaan käykää katsomassa elokuva, niin ehkä ymmärrätte. Siis ne jotka ymmärtävät. Elokuvassa nähdään muutenkin ties mitä Marvelin sarjakuvista tuttua hahmoa.

Kuten aina Marvelin elokuvissa niin myös tässä, tulee lopputeksteissä ja niiden jälkeen jotain, joten kannattaa katsoa loppuun asti. Ja kyllä niin kuin aiemmin jo paljastui, niin elokuva sisältää jopa peräti viisi lopputekstien aikaista/jälkeistä kohtausta, joten ties mitä herkkuja on tarjolla ja nämä tietenkin vihjaavat mitä jatkossa on tulossa. Niistä en sen enempää nyt puhu, vaan jokainen saa itse ne käydä katsomassa.

Jälleen elokuvan soundtrack on todella hyvä, kuten viimeksikin, mutta ensimmäisen oli kyllä mielestäni parempi. Silti siis todella hyvä soundtrack, jossa on enemmän ei niin tunnettuja biisejä. Mielestäni elokuvassa olisi voinut jossain välissä soida Blue Sweden Hooked on a feeling. Sillä mielestäni se on se Guardians biisi, mikä teki ensimmäisestä osasta loistavan.

Guardians of the Galaxy 2 on yksi niitä harvoja Marvel Studion elokuvia, jotka eivät ota pakonomaisesti huomioon muita studion elokuvia, kuten niin moni muu elokuva. Eihän se tietenkään haittaa että otetaan huomioon muut elokuvat, pikemminkin päinvastoin. Välillä kuitenkin on virkistävää nähdä että studio tekee myös elokuvia jotka toimivat omana itsenään. Kuitenkin tuleva Avengers: Infinity War esittelee Guardiansit samaan suureen universumiin, joten siinähän se sitten on. Guardians of the Galaxy 2 on jo Marvel Studion 15. elokuva ja vasta on päästy vauhtiin. Eli lisää on tulossa ja vaikka kuinka paljon.

Kävin katsomassa elokuvan 2D versiona, mutta kuulemma elokuva on todella näyttävä 3D:nä ja on kuulemma kerrankin tehty todella hyvin ja ajatuksella 3D:ksi. Joten kannattaa ilmeisesti käydä katsomassa 3D:nä. Ja jos käytte katsomassa elokuvaa 3D:nä, niin kertokaa kommenteissa oliko kyseessä oikeasti hyvää 3D:tä.

Seuraava Marvel Studion elokuva on heinäkuussa tuleva Spider-Man: Homecoming, jonka Marvel tekee yhdessä Sonyn kanssa. Ja marraskuussa puolestaan tulee kolmas Thor elokuva eli Thor: Ragnarok. Molemmat vaikuttavat ennakkoon todella mielenkiintoisilta ja aion varmasti mennä ne heti katsomaan.

Guardians of the Galaxy Vol. 2 on kaiken kaikkiaan hyvä elokuva. Elokuva onnistuu olemaan yhtä aikaa hauska ja koskettava ja on myös paikoitellen yllättävänkin syvällinen. Hahmot ovat syvällisempiä ja muutenkin parempia, sekä hauskempia. Hauskuutta ei kannata unohtaa sillä elokuva on todella hauska ja välillä saa nauraa ääneen ihan katketakseen.

Suosittelen elokuvaa ehdottomasti kaikille Marvel elokuvien faneille, sarjakuva faneille ja niille jotka pitävät ylipäätään hyvistä elokuvista. Sillä sellainen tämä ehdottomasti on.

Arvosteltu: 30.04.2017