Final Fantasy näyttää pirun hyvältä. Valitettavasti se ei riitä.

30.9.2002 20:29

Alkuperäinen nimi:Final Fantasy: The Spirits Within
Valmistusvuosi:2001

Final Fantasy jätti kylmäksi, valitettavasti. Odotukseni olivat korkealla, olihan kyseessä japanilaista tuotantoa (eli animesta pitävien luulisi odottavan elokuvaa kuin kuuta nousevaa) ja uusi tietokoneanimaatio, jonka tulisi asettaa animoinnin rajat uudelleen… noh, toinen lupaus toteutui, nimittäin Final Fantasy näyttää pirun hyvältä. Valitettavasti se ei riitä.

Elokuvan juoni jäi minulle hieman epäselväksi. Ymmärsin kokonaiskuvion, mutta elokuvan käyttämä myyttimaailma ei hahmotu riittävästi Matti Meikäläiselle. Final Fantasy pelithän ovat perustuneet juuri omalaatuisiin maailmoihin, joita pelaajat sitten koluavat ja jokaisessa maailmassa on ollut aivan omat piirteet. Näin myös FF-elokuvassa, mutta tutustutappa elokuvan katsoja koko maailmankuvaan kahdessa tunnissa ja kerro sen lisäksi tarina…

Elokuva jätti siis keskinkertaisella juonella kylmäksi ja luultavasti sen vuoksi floppasi totaallisesti myös uudella mantereella. Katsominen kuitenkin kannattaa jos on animaatiosta vähänkään kiinnostunut, sillä tekniikka on sanoinkuvaamattoman upeaa.

Hieman pisteitä nostaa DVD:n loistava extra-osio, josta löytyy animaattorien iltatöiden lyhyitä suorastaan loistavia bloopers-animointeja sekä paljon elokuvaan liittyvää grafiikkaa sun muita extroja.

Nimimerkki: Reaktor

Arvosteltu: 30.09.2002