Erottuu muista hieman samantyyppisistä elokuvista vitsien paremmalla tasolla ja huikean hienolla ohjauksellaan.

1.6.2004 00:15

Alkuperäinen nimi:Top Secret!
Valmistusvuosi:1984

Top Secret! on kerrassaan hulvaton agenttiparodia. Leffa on Kilmerin ensimmäinen kokopitkä elokuva, mutta tätä ei pysty huomaamaan mistään muusta kuin korkeintaan rennon vapaasta näyttelijätyöstä, jota leimautuminen ei vielä kahlitse lainkaan.

Juoni ei leffassa – kuten komedioissa yleensäkään – ole missään mielessä erikoinen; Val Kilmerin esittämä rock-tähti Nick Rivers saapuu diktatuurista kärsivään Itä-Saksaan levittämään taattua jenkkiläistä rock’n’roll -henkeä, mutta päätyykin osalliseksi suureen agenttivyyhtiin.

Elokuva erottuu muista hieman samantyyppisistä elokuvista (Hei, me lennetään, Mies ja alaston ase, jne.) vitsien paremmalla tasolla ja huikean hienolla ohjauksellaan. Kun leffan katsoo useamman kerran, löytää takuulla uusia vitsejä, joille ei ennen tajunnut edes nauraa ja mikä tärkeintä, kiinnostavia (joskaan ei juonen kannalta erityisen tärkeitä) koukkuja.

Top Secret! soveltuu niin yksinäistä, synkkää krapulapäivää piristämään, kuin kavereiden kanssa sipsejä syödessä ja keskiolutta juodessa katsottavaksikin – ja tietysti kaikkeen tältä väliltä. Leffassa on yhdistelty ns. älykkäämpää huumoria ja perinteisiä vitsejä niin taidokkaasti, että se kykenee juuri sopivasti tasapainottelemaan näiden kahden välillä: ei ole tylsää hifistelyä, mutta ei myöskään päätöntä idioottimeininkiä.

Top Secret! on mielestäni paras koskaan tehty komedia, eikä parempaa ole johnnyenglishit yms. huomioiden ilmeisesti hetkeen tulossakaan – ei ennen kuin uskalletaan taas rääpiä kaikille, mutta tehdä se sivistyneesti. Hieno elokuva.

nimimerkki: Arvostelijapyrkyri

Arvosteltu: 01.06.2004