Erittäin hyvä kauhuleffa. Paras kauhuleffa vuosiin.

15.6.2005 00:14

Alkuperäinen nimi:The Texas Chainsaw Massacre
Valmistusvuosi:2003

Tobe Hooperin ohjaama Texasin Moottorisahamurhaaja on modernin kauhunklassikko, joka on säilyttänyt järkyttävän pelottavuutensa tähän päivään asti. Kauhun lisäksi se sisälsi paljon yhteiskuntakritiikkiä, mikä tekee alkuperäisestä vieläkin mahtavamman. 2003 valmistunut virallinen uusiversio on saanut monen ammattikriitikon haukut osakseen. Sitä on haukuttu niin ”persoonattomaksi” kuin ”mielikuvituksettomaksikin”.

Elokuva alkaa rikoskatsauksella, jossa virallisen kuuloinen ääni puhuu tapauksesta antaen esimakua siitä mitä tulee tapahtumaan. Sitten hypätään itse tapahtuma aikaan, Texasin maantielle jonnekkin takahikiälle, jossa viisi nuorta yrittävät matkustaa rock-konserttiin Dallasiin. Eipä aikaakaan kun kyytiin otetaan tyttö, joka tekee itsemurhan ja saa nuoret paniikin valtaan. Nuoret joutuvat syrjäseudulla sijaitsevaan kylään, josta yrittävät löytää apua, mutta joutuvatpa sitten kohta syytetyksi tytön ampumisesta. Mutta kaikkihan eivät selviä edes sinne asti, koska Leatherface tekee vaikuttavan comebackin valkokankaille entistä ehompana, komeasti puvustettuna ja pelottavana kuin mikä. Pian moottorisaha alkaa laulaa ja nuoret kirkuvat, mitä muuta tältä saattoi odottaakkaan?

Juoni on hyvin perinteinen, muunnelma alkuperäisestä. Osa nimistä nuorten nimistä on muutettu ja henkilöitä on muunneltu paljonkin. Invaliidi-Franklinin puuttuminen on myös huomioitavaa, sillä elokuvasta ei myöskään löydy sitä yhteiskuntakritiikkiä. Mutta oikeastaan, mitäpä tuota nyt kahtakertaa toitottamaan samoja asioita. Alkuperäinen sanoi ne jo, pöytä on nyt tyhjä suoralle kauhuviihteelle.

Elokuva on visuaalisesti erittäin komea. Marcus Nispelin ohjauksesta huomaa musiikkivideoita ennen tehtailleen Nispelin nopealeikkauksisen tyylin, joka on ehkä hienointa jännityksen luojaa vuosiin. Elokuva on komea ja synkkä, kuvallisesti jopa synkempi kuin alkuperäinen.

Pelottavuus ja kauhu ovat kyllä tässäkin läsnä ja elokuva onnistuu pelottamaan paremmin kuin moni elokuva vuosiin, mutta ei yllä millään alkuperäisen suorastaan ahdistavaan kauhuun. Näissä elokuvissa on täysin erillainen kauhua luova voima, joten antaakaamme arvoa myös tälle.

Itse näin tämän uusversion ennen ykkösosaa, ja näin jälkikäteen ajateltuna alkuperäinen on tottakai parempi, mutta ei tämäkään kyllä paljon jälkeen jää.

Elokuva on kokonaisuutena erittäin hyvä kauhuleffa. Paras kauhuleffa vuosiin. Uusiversiona se on myös erittäin onnistunut, repiessään esiin alkuperäisestä ne osat, johon haluaa samaistua, mutta olemalla kuitenkin täysin eri elokuva.

nimimerkki: Sano mitä sanot

Arvosteltu: 15.06.2005