Erinomainen dokumentti. Se on hienoa katseltavaa faneille ja myös niille, jotka eivät bändistä hirveästi tiedä.

22.4.2009 19:09

Ohjaajat: ,
Alkuperäinen nimi:Iron Maiden: Flight 666
Valmistusvuosi:2009

Vuonna 2008 brittiläinen heavy metal -yhtye Iron Maiden aloitti mammuttimaisen Somewhere Back In Time -maailmankiertueensa. Kiertue oli hyvin puhuttu sillä toisin kuin ennen, tällä kiertueella Maiden matkusti omalla Boeing 757 -lentokoneellaan nimeltä Ed Force One. Bändi, henkilöstö ja kaikki heidän esiintymiseen tarvittava kalusto matkustivat yhdessä koneessa mahdollistaen esiintymisen useammassa eri kaupungissa ja maassa kuin ennen. Erikoisuutta lisäsi myös se, että yhtyeen laulaja Bruce Dickinson lennätti konetta. Flight 666 on dokumenttielokuva, joka kertoo kyseisen kiertueen ensimmäisestä osuudesta.

Kyseistä elokuvaa esitettiin vain tietyissä elokuvateattereissa yhden näytöksen verran ja sen jälkeen leffan saa DVD:nä. Itse olen sen verran kova Maiden-fani, että oli pakko käydä leffassa katsomassa tämä kyseinen dokumentti. Vaikka en dokumentteja hirveitä määriä katso niin tämän leffan suhteen odotukst olivat suuret. Astuessani saliin tunne oli mahtava. Salissa soi Maiden biisi Flight Of Icarus ja paikka oli täynnä Maiden-faneja. Vaikka ihmisiä ei tunne niin tietynlainen yhtenäisyyden tunne itselläni oli, kun paikalleni asetuin. Hieno tunne, hieno tunne. Ja kun dokkari vihdoin alkoi, tunnelma oli katossa.

Elokuvassa seurataan bändiä kiertueen aikana ja seassa on pätkiä keikoilta. Elokuvan avaava Aces High livenä kiertueen aloitusiltana Mumbaissa on täydellinen. Tunne on sama kuin keikalla, kylmät väreet menevät selkäpiitä pitkin ja ei voi muuta kuin hymyillä. Näitä esiintymispätkiä on leffassa aina silloin tällöin. On myös hienoa nähdä mitä lavan takana tapahtuu bändin esiintyessä. Elokuva on todella viihdyttävä ja esittelee bändin omalaatuista huumorintajua. Itse ainakin tuli naurettua ääneen useaan kertaan. Elokuva onkin pääasiallisesti hyvin pirteän oloinen, vaikka kyllä niitä kommelluksiakin tulee kiertueella koettua, hyvänä esimerkkinä rumpali Nicko McBrainin ”golf-onnettomuus”. Elokuvassa on myös Maidenin lisäksi myös muita julkkiksia kuten Ronnie James Dio (Dio, Black Sabbath, Heaven And Hell) ja Lars Ulrich (Metallica). Itseäni myös hymyillytti San Josén fanijoukkojen keskellä ollut henkilö, jolla oli päällään King Diamond -paita. Pieni ja mitätön yksityiskohta, mutta herran suurena fanina tuo kohta oli mielestäni hauska.

Elokuva on kuvattu ja toteutettu erinomaisesti. Kyseessä on paras dokumentti, jonka olen nähnyt. Tietenkin aihepiiri vaikuttaa asiaan, mutta se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että Flight 666 on erinomainen dokumentti. Se on hienoa katseltavaa faneille ja myös niille, jotka eivät bändistä hirveästi tiedä. Kovin paljoa ei taustatietoa yhtyeestä kerrota, mutta kuitenkin. Ne vajaat kaksi tuntia, jotka tämä elokuva kestää menevät hujauksessa. Koko paketin kruunaa lopussa livenä Torontossa vedetty Hallowed Be Thy Name. Flight 666 on dokumentti, jota suosittelen kaikille, erityisesti bändin faneille.

UP THE IRONS!

Arvosteltu: 22.04.2009