En usko että tanssiva Gay-Hitler tai kiimaiset mummelit jättävät ketään kylmäksi!

1.5.2006 11:31

Alkuperäinen nimi:The Producers
Valmistusvuosi:2005

Mel Brooks innoistui vanhoilla päivillään luomaan Broadwaylle suurmusikaalin vanhasta The Producers- klassikkoelokuvastaan. Show voitti eniten Tony-palkintoja Broadwayn historiassa ja siitä on tullut maailmanlaajuinen hitti teatterimaailmassa. Nyt tästa musikaalista on tehty elokuvaversio, jota ei jostakin syystä nähty Suomessa lainkaan elokuvateattereissa.

Tässä uudessa elokuvassa näyttelee monet samat näyttelijät, jotka aikanaan näyttelivat musikaalissa Broadwaylla. Mukaan on kuitenkin otettu myös filmitähtiä, kuten Uma Thurman, joka ei ruotsalaisblondi Ullana nyt varsinaisesti häikäise suorituksellaan, mutta laulaa hän osaa mielestäni yllättävän hyvin. Ullan elokuvarooliin kaavailtiin ensin Nicole Kidmania, joka kuitenkin jäi tuotannosta pois päällekkäisten aikataulujen vuoksi.
Nathan Lane ja Mathew Broderick ovat loistavia rooleissaan, josta heidät tullaan aina muistamaan. He näyttelivät lipevää Bialystockia ja Bloomia Broadwayn alkuperäismiehityksessäkin.

Näin Broadwayn ja Lontoon version musikaaliversiot nähneenä voi sanoa, että tämä elokuva tuntuu taltioidulta lavamusikaalilta. Susan Stroman ohjasi musikaalin aikanaan Broadwaylla ja on nyt ohjannut tämän elokuvaversionkin. Elokuva ei kameratyöllään häikäise, mutta jollakin tapaa tästä tulee mieleen 1950-luvun musikaalit, joissa kamera seisoi paikallaan. Minua ei ainakaan ”teatterimaisuus” häirinnyt. Tämä on loistava elokuva musikaalien ystäville enkä usko että tanssiva Gay-Hitler (loistava Gary Beach) tai kiimaiset mummelit jättävät ketään kylmäksi! Täydet pisteet!

nimimerkki: Musical Lover

Arvosteltu: 01.05.2006