Elokuvassa on muutamia aidosti naurattavia kohtauksia, vaikka elokuva muuten perustuu pelkälle pervolle läppäsateelle

20.12.2009 23:04

Alkuperäinen nimi:Scary Movie
Valmistusvuosi:2000

Nuori blondi on illalla yksin kotona ja saa oudon puhelun. Pian tämän jälkeen hän löytyy murhattuna. Cindy Campbell ja hänen ystävänsä saavat peräänsä naamioidun sarjamurhaajan, joka tuntuu tietävän liiankin paljon heidän viimekesäisestä onnettomuudestaan. Ei auta kuin yrittää välttää kuolemaa ja selvittää kuka tappaa noita teinejä.

Scary Movie on tunnettuja kauhuelokuvia (mm. Scream, Tiedän mitä teit viime kesänä) parodioiva kauhukomedia, joka ei säästele hurskasta huumoria ja toinen toistaan härskimpiä alapäävitsejä. Elokuvan dialogi on täynnä pikkutuhmaa huumoria, mutta myös aika pervojakin heittoja, joka saa katsojan häpeämään ihan ilman syytä – vai olinko se vain minä?

Mielestäni elokuvassa oli ihan toimiva juoni, ja kohtaukset olivat aika hyvin tehtyjä. Kuitenkin jäin hiukan kylmäksi ja odottelemaan vielä ’sitä jotakin’, jotta tämä komedia olisi ollut niin kutsuttua laatuviihdettä. Virheitä elokuvassa oli, mutta ei mitään suuren luokan kömmähdyksiä tarvinnut katsella. Alapäähuumori alkoi olla loppua kohden hiukan puuduttavaa ja vähän turhan härskiä. Itse arvostin suuresti niitä vähäisiä kohtia, joissa läppä oli aivan viatonta. Nauraakin kuvan aikana sai, mutta useimmiten katsojan kasvoille nousee vain vaivaantunut hymy.

Scary Movie on ihan kohtuullisen onnistunut kauhuparodia, jossa näyttelijäsuoritukset ovat aika onnistuneita, niinkin typeriä kuin teinibimbot ovatkin. Anna Faris oli huvittavan hölmön Cindyn roolissa ja toi hyvin esille roolihahmonsa viattoman luonteen. Kaiken kaikkiaan elokuvassa on muutamia aidosti naurattavia kohtauksia, vaikka elokuva muuten perustuu pelkälle pervolle läppäsateelle.

Arvosteltu: 20.12.2009