Elokuva punoo hieman vinksahtaneeseen juoneensa monta syytä näyttää musiikkivideoita.

25.9.2005 14:11

Alkuperäinen nimi:Magical Mystery Tour
Valmistusvuosi:1967

Beatlesien järjestyksessä kolmas, tälläkertaa heidän täysin itse ohjaama, käsikirjoittama ja leikkaama elokuva sattui löytymään divarista ja piti poimia mukaan. Tekstejä ei ollut ja video oli ikäloppu, mutta mikäpä siinä kun hinta oli halpa ja elokuva vaikutti erikoiselta, se kun rakentuu yhden lempilevyistäni ympärille.

Jaa’a, mitäpä elokuvasta sitten voisi juoneksi kertoa (katsokaa sitten ja yrittäkää itse!). Noh, kaikki saa ainakin alkunsa kun Ringo käy ostamassa itselleen ja tädilleen liput Maagiselle mysteeri kiertoajelulle, joka todellakin osoittautuu nimensä väärtiksi. Pian todellisuus alkaa väistyä ja unenomainen, mutta samalla uskomattoman värikäs, hauska, outo ja rellestävän oloinen maailma syntyy. Kyseessä ei voi olla kuin Beatlesit!

Ensimmäiset ajatukset elokuvan loputtua olivat aikalailla yhdenlaiset: se oli Beatlesia. Beatlet siis siirtävät psykedeelisen rockin, rajoja rikkovan rokin periaatteet valkokankaalle ja elokuva todella näyttää siltä, miltä se kuullostaa. Oudolta, mutta samalta uskomattoman kiehtovalta, mielenkiintoiselta ja taiteelliselta. Elokuva punoo hieman vinksahtaneeseen juoneensa monta syytä näyttää musiikkivideoita, jotka enemmän tai vähemmän liittyvät juoneen, mutta entäs sitten? Hyvää musiikkia ei kuule koskaan liian vähän. Fysiikan laitkin voi unohtaa hetkeksi ja antaa vain elokuvan huumata silmät ja korvat.

Kyse on siis täydellisestä aivot narikkaan viihteestä Beatles-faneille. Jos ei osaa arvostaa psykedeelista rockia tai Beatlesia, voi elokuva tuntua tuskallisen huonolta, vaikkakin kyllä hauskalta. Mitään syvällisempää ei elokuvassa ole, vaan se on höyhenen kevyttä ja puhdasta viihdettä, jota ei ole pilattu liialla pituudella. Vajaan tunnin istuukin kyllä mukavasti, jos musiikki puree.

Omaperäisyydestä ja outoudesta ropisee pisteitä, musiikin ja kuvallisen ilotulituksen lisänä. Tämä on niitä elokuvia, joista pitää tai ei. Ei silti kannata jättää kokeilematta, tunninhan istuu vaikka piikkien päällä. Kaikki tai ei mitään. Elokuvaa voi tarkasti kuvata vain yhdellä lauseella: se todentotta on Beatles.

Ei missään nimessä täydellinen elokuva, mutta outoudessaan ja omaperäisyydessään erittäin viihdyttävä ja omalaatuinen kokemus. Ei kannata mielestäni jättää väliin.

nimimerkki: Sano mitä sanot

Arvosteltu: 25.09.2005