Elokuva ei ole ajan mittaan menettänyt hohtoaan.

24.9.2004 17:32

Alkuperäinen nimi:Close Encounters of the Third Kind
Valmistusvuosi:1977

Kolmannen asteen yhteys etenee kolmessa eri näkökulmassa. Ryhmä erikoistutkijoitta tutkii eri puolilla maailmaa tapahtuvia outoja ilmiöittä. Myös perheenisä Roy Neary (Dreyfuss) törmää outoihin ilmiöihin ja hän on kiinnostunut niistä enemmän kuin perheestään. Toisaalla yksihuoltajaäidin Jillian Guiler (Dillon) törmää poikansa Barryn (Guffey) kanssa talossaan omituisiin asioihin. Loppua kohti näiden kolmen eri tahon yhtyvät ja samalla selviää, olemmeko me maailmankaikkeudessa yksin.

Kolmannen asteen yhteys kuuluu Steven Spielbergin tunnetuimpiin elokuviin, eikä sen maine ole turhaa. Spielberg on tehnyt erittäin hyvää työtä. Tämä elokuva kuuluu merkittävimpiin tieteiselokuviin. Tässä muun muassa uskalletaan näyttää, ettei maan ulkopuolinen äly välttämättä ole vihamielistä.

Elokuvan ohjaus on todella hyvä. Myös näyttelijät tekevät hyvää työtä. Spielbergin vakiosäveltäjä John Williams on saanut tähän hyvää musiikkia. Musiikilla onkin hyvin tärkeä rooli leffan lopussa. Myöskin tehosteet ovat ällistyttävän hienot. Elokuva ei ole menettänyt hohtoaan lähes kolmenkymmenen vuoden aikana juuri lainkaan.

Arvosteltu: 24.09.2004