Elokuva ansaitsee klassikkoasemansa sataprosenttisesti!

28.6.2017 19:54

Alkuperäinen nimi:Raiders of the Lost Ark
Valmistusvuosi:1981

Indiana Jones-elokuvat ovat ehdottomasti Pirates of the Caribbeanien kanssa parhaimpia seikkailuelokuvia. George Lucasia pelotti miten hänen ohjaama ja vuonna 1977 ilmestynyt Tähtien sota (myöhemmin tunnettu myös nimellä Star Wars: Episodi IV – Uusi Toivo) tulisi menestymään. Hän lähti lomalle kaiken stressin keskeltä ja otti mukaansa hyvän ystävänsä Steven Spielbergin. Yhdessä kaksikko suuntasi kohti Havajia, jossa he saivat idean Kadonneen aarteen metsästäjistä. Tähän seikkailuelokuvaan tarvittiin esittämään pääosaan sankaria joku, joka omaisi karismaa ja näyttelijän taidot. Roolin sai lopulta Star Warsista tuttu Harrison Ford. Näin sai alkunsa meidän tuntemamme arkeologi, Indiana Jones.

Etelä-Amerikassa oleva Indiana Jones on etsimässä aarretta, jonka saaminen edellyttää vaarallisia tilanteita ja arkeologin taitoja. Lopulta hän pääsee maan pinnalle kultaisen esineen kanssa, mutta hänen vihollisensa Belloq vie aarteen. Indy palaa tyhjin käsin yliopistolle, jossa hän on töissä. Oppitunnin jälkeen häntä pyydetään etsimään liitonarkki, jonne on kätketty Mooseksen Jumalalta saatu kymmenen käskyä. On vain yksi pieni ongelma. Natsitkin tahtovat löytää tämän.

Kadonneen aarteen metsästäjät ovat loistava esimerkki siitä miten tehdään viihdyttävä elokuva. Tässä on hyvät näyttelijät, paljon ikimuistoisia hetkiä, jännittävyyttä, rauhallista menoa, toimivaa toimintaa ja hyvää musiikkia. Juonikaan ei ole typerä ja alku on täydellinen aloitus.

Itse Indiana Jones on hahmona mielenkiintoinen, jos ajattelee mitä kaikkea hän on kokenut ja minkälaisia esineitä hän on löytänyt. Hän seikkailee ympäri maailmaa, hurmaa naiset ja vetää pahiksia turpaan. Tälläinen hahmo on juuri loistava. Indy on vähän niinkuin James Bond. Kummatkin ovat erittäin hyviä hahmoja, jotka ansaitsevat hyviä elokuvia ja kummatkin ovat niitä saaneet.

Raiders of the Lost Ark on seikkailuelokuvien aatelia ja lunastaa klassikkoasemansa vahvasti. Jatko-osa on nimeltään Indiana Jones ja tuomion temppeli ja toimii myös mainiona seikkailuelokuvana. Sitten on vielä kolmas osa eli Indiana Jones ja viimeinen ristiretki, jonka jälkeen trilogia on täynnä. Kiitokset Steven Spielbergille.

Arvosteltu: 28.06.2017