Eletään aikaa jolloin musiikkia vielä osattiin tehdä

27.5.2003 21:54

Alkuperäinen nimi:Almost Famous
Valmistusvuosi:2000

Oletko koskaan halunnut olla rock-lehden toimittaja ? Hyvä, en minäkään. Tämän elokuvan päähahmo William Miller kuitenkin haluaisi kovasti musiikkitoimittajaksi, eikä häntä siitä voi syyttää koska eletään vuotta 1973, eli aikaa jolloin musiikkia vielä osattiin tehdä. Hän saakin loistavan tilaisuuden kun Rolling Stone palkkaa hänet seuraamaan Stillwater-nimistä bändiä kiertueelle ja kirjoittamaan aiheesta 3000-sanaisen jutun. Kiertueella tietenkin sitten sattuu ja tapahtuu kaikkea sitä mitä kliseissä kerrotaan, eli huumeista ja naisista nautitaan täysin rinnoin ja rokketti-rolli soi.

Tämä on loistava elokuva, tutkaileepa sitä tietyn genren elokuvana tai ihan vaan elokuvana yleensä. Pääpaino elokuvan tapahtumissa on luonnollisesti rock-elämä kiertueen aikana ja sen vaikutus 15-vuotiaaseen William Milleriin, mutta siinä käsitellään minun mielestä loistavasti myös mm. ystävyyttä ja rakastumista. Molemmissa edellämainituissa tulee luonnollisesti myös vastoinkäymisiä, sekä 15-vuotiaalle toimittajanalulle että muille elämää enemmänkin nähneille henkilöille.

Ääniraidalla soi lähes koko ajan vaihtelevan laadukas rock-musiikki ja käsikirjoittaja/ohjaaja on saanut upotettua dialogiin useita hauskoja heittoja jotka kuvastavat pääasiassa nykyajan ja 70-luvun alun eroja. Mainittakoon tästä esimerkkinä laite, jolla pystyy lähettämään dokumentin puhelinlankaa pitkin niinkin nopeasti kuin 18 minuutissa. Ajatella… 18 minuutissa… Tämän katsomani version kesto oli 151 minuuttia eli se oli jonkin sortin extended cut.

Arvosteltu: 27.05.2003