Elämä kohtelee tähteä hyvin, rahaa ja naisia riittää.

3.2.2003 21:10

Alkuperäinen nimi:Boogie Nights
Valmistusvuosi:1997

Eletään vuotta 1977. Dirk Diggler (Wahlberg) on nuori mies jolla on ”ominaisuus”, jonka ansiosta ohjaaja Jack Horner (Reynolds) ottaa hänet mukaan elokuvabisnekseen, tarkemmin sanottuna pornoelokuva-bisnekseen. Hänestä tulee pidetty työkaveri ja saavuttaa mainetta ja menestystä jopa alan palkintoja jaettaessa. Elämä kohtelee tähteä hyvin, rahaa ja naisia riittää. Menestys ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa ole ikuista, ja Dirk pääsee maistamaan myös tähteyden jälkeistä, vastoinkäymisten aikaa, joka tässä tapauksessa sijoittuu 1980-luvun alkuvuosiin.

Elokuva on tavallaan kaksiosainen. Ensimmäinen puoli kertoo ajasta jolloin asiat luistavat (kirjaimellisesti) ja elämä hymyilee. Toinen osa kertoo miten tähden elämä muuttuu, kun huumeet sekoittavat pään ja hän huomaa että ei olekaan korvaamaton. Elokuva kuvaa mielenkiintoisella tavalla tuon aikakauden elämää kyseisen taiteenalan maailmassa ja muutoksia, kuten esimerkiksi siirtymistä perinteisestä filmistä ja elokuvateattereista videonauhaan.

Mark Wahlberg on ennenkin tehnyt minuun vaikutuksen roolisuorituksillaan. Tämä musiikkimaailmaankin aikoinaan Marky Mark -nimellä tutustunut nuori mies osaa todellakin näytellä. Elokuva on lyhyesti sanottuna hyvä, eikä se sisällä pornografiaa juuri nimeksikään, joten sitä ei tarvitse pelätä/toivoa mikäli aikoo vuokrata filmin. Musiikki elokuvaan on myös hyvin valittu 70-luvun lopun ja 80-luvun alun hittibiiseistä. Suosittelen mielenkiintoista draamaelokuvaa kaipaaville.

Arvosteltu: 03.02.2003