Ei sinällään huono, mutta…

18.6.2022 17:34

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Batman: The Long Halloween, Part One
Valmistusvuosi:2021

Jeph Loebin käsikirjoittama ja Tim Salen kuvittama Long Halloween – julkaistu suomeksi myös nimellä Pitkä pyhäinpäivä – kuuluu ehdottomasti klassisimpien Batman-tarinoiden joukkoon. Onkin mielestäni vähän erikoista, että se on kääntynyt kaksiosaiseksi pitkäksi animaatioelokuvaksi vasta 2021 – vaikka itse tarina julkaistiin alunperin jo 1996 ja se on osaltaan inspiroinut myös Christopher Nolanin Batman-trilogiaa (2005-2012).

Bruce Wayne (Jensen Ackles) on vasta aloittelemassa uraansa Batmanina, ja Gotham Cityä otteessaan pitävän Falconen mafiaperheen sisällä kuohuu. Mafiapomo Carmine “Roomalainen” Falconen (Titus Welliver) sukulaispoika Johnny Viti murhataan ja samaan aikaan myös nouseva tähti, yleinen syyttäjä Harvey Dent (Josh Duhamel) ryhtyy käymään omaa sotaansa alamaailmaa vastaan. Kuka onkaan salaperäinen Holiday?

Animaatiojälki on The Long Halloween Part 1 melko hyvää ja ääninäyttelykin pelaa. Acklesin ohella etenkin Jokeria dubbaava ja Arkham-peleistäkin tuttu Troy Baker ja Kalenterimiehelle äänensä lainannut, Nuoren MacGyverin Murdocinakin tunnettu David Dastmalchan tekevät mieleenpainuvat roolit.

Elokuvan varaan ei kuitenkaan kannata laskea liikaa, varsinkaan jos ei ole lukenut sen pohjana olevaa Loebin ja Salen sarjakuvaa. Monia sarjakuvaversion olennaisimmistakin kohtauksista on joko muokattu raskaalla kädellä, tai jopa jätetty kokonaan pois. Lopputuloksessa yhteydet alkuperäiseen sarjakuvaan jäävät monelta osin varsin pinnallisiksi – ainakin, jos vertaa sitä vuonna 2016 ilmestyneeseen The Killing Joke-animaatioon, joka seurasi omaa lähdemateriaaliaan huomattavasti uskollisemmin.

Sinänsä Batman: The Long Halloween Part 1 ei ole huono, mutta suosittelen ennen katsomista lukemaan Loebin ja Salen teoksen – ensinnäkin koska se on parhaita Batman-tarinoita mitä on koskaan tehty ja koska sen lukeneet saavat tästä elokuvasta todennäköisesti enemmän irti.

Arvosteltu: 18.06.2022