Ei mikään erikoinen, mutta jaksoi ainakin kerran viihdyttää.

18.7.2004 22:57

Alkuperäinen nimi:Internal Affairs
Valmistusvuosi:1990

Poliisin sisäiseltä valvontaosastolla työskentelevä Raymond Avila (Garcia) alkaa tutkimaan parinsa Amyn (Metcalf) kanssa pahan poliisin Dennis Peckin (Gere) elämää. Peck nai muiden vaimoja, on lahjottavissa ja harrastaa muutakin vähän pimeää touhua. Raymondin elämä vaikeutuu, kun Dennis pistää haisemaan.

Epäilyttäviä suhteita on julma, väkivaltainen, kylmä ja rujo kuvaus poliisien varjopuolista. Ihan toimiva pätkähän tämä, sillä minulle ainakaan ei tullut väsy. Huonoja puolia löytyy silti. Välillä tämä näytti vain b-luokan halppistrilleriltä. Henkilöhahmoihin ei oikein päästä kunnolla sisälle ja mikä oli kaikkein pahin pettymys koko elokuvassa, niin yleensä hyvä Andy Garcia tekee valitettavan onton roolisuorituksen. Ikävää.

Kuitenkin on kyseessä hyvä ja mielenkiintoinen trilleri, jonka todelliseksi valopilkuksi nousee Richard Gere. Yleensähän miestä ei voi mitenkään kestää, mutta nyt hän on keksinyt käyttää omaa inhottavuuttaan hyväksi. Nyt Richard on pahemman luokan kusipää, joka ei saa minkäänlaisia sympatioita katsojalta puolellensa. Muut näyttelijät jäävät todellakin Geren varjoon, mikä erittäin yllättävää (kas, ihmeitäkin tapahtuu).

Poliiseihin on paha luottaa tämän jälkeen (tai ainakin amerikkalaisiin poliiseihin). Ei tämä mikään erikoinen ole, mutta jaksoi ainakin tämän kerran viihdyttää. Elokuvan loppukohtaus on sen verran säväyttävä, että pisteetkin nousevat. Toimii poikkeuksellisen hyvänä kertakäyttöviihteenä.

Arvosteltu: 18.07.2004