Ei käy kieltäminen etteikö pläjäys olisi paikkapaikoin omituinen.

12.12.2002 17:59

Alkuperäinen nimi:The Bunker
Valmistusvuosi:2001

Pläjäys tuli otettua tarkastelun alle, koska sitä suositeltiin minulle sanoilla ”himmeä leffa” ja tuonhan tyyliset leffat pitää tottakai tarkistaa välittömästi. Homman juoni on seuraava: Ollaan toisessa maailmansodassa ja joukko saksalaisia motitetaan keskellä korpea sijaitsevaan betonibunkkeriin. Ammukset loppuvat ja viholliset lähestyvät. No, eipä hätää sillä bunkkerin alla sijaitsee monimutkainen luolastolabyrintti johon joukkio päätyy vihollisiaan pakoon sisäisine ristiriitoineen. Tuon verran faktaa saa pläjäyksestä videon takakannesta ja stoori palauttaa välittömästi mieleen leffan ”Kuutio”. Odotukset ovat siis kaikinpuolin kovat, mutta kuinkas äijän käy?

Pienen budjetin Bunkkeri virittelee sopivan verkkaisesti psykologisia kauhujännitteitä ilmaan ja odotus herää, koska kolisee. Sitä saakin sitten odottaa läpi leffan. Filmistä löytyy muutamia ihan tiukkoja juttuja, joita jopa meinaa säikähtää. Kokonaisuus ei ole kuitenkaan ihan sellainen mitä tältä odotti. Sitä ei käy kieltäminen etteikö pläjäys olisi paikkapaikoin omituinen, mutta juttu on lopulta ihan selkeä tarina ja kaikella toiminnalla on syynsä vaikka ihan tässä maailmassa ei koko ajan pysytäkään. Leffalla on selkeä päätepiste ja tarinassa koetut takaumat selviävät. Loppu tuntuu aavistuksen verran jopa rautalangasta väännetyltä. Tarinan lähtökohta ja puitteet ovat loistavia, mutta on sääli että jutusta ei saada revittyä enempää irti.

Arvosteltu: 12.12.2002